Mogen de warm en koudwaterleidingen tegen elkaar aankomen?

of dient er een bepaalde afstand tussen deze twee buizen te zijn? Gebruik wordt gemaakt van Multi-fit flexibele buis.

9 jaar geleden
16K

Antwoorden (3)

Neen, minimale aftsand 5 cm:

http://www.klusidee.nl/Forum/about23808.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In princiepe mogen die tegen elkaar liggen of op elkaar. Dit geldt dan bij het leggen van de buizen zelf.
Eens je er iets gaat op aansluiten, dan is er een minimum afstand nodig. Je moet het aan te sluiten stuk er over kunnen krijgen en het ook nog eens kunnen vastmaken (lijmen, schroeven, lassen.)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
roelp
9 jaar geleden
Maar er hoeft niets nooit iets tussen geplaatst te worden. Want het zijn flexibele slangen van multi-fit. Vraag is eigenlijk of de temperatuur van het warm water niet wordt beinvloed door de koude buis en andersom?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uw koud water warmt een klein beetje op, maar verlies op het warm water heb je altijd.
Ik heb dat ook, mijn koud water ligt naast de radiatorleidingen (in de vloer) en het koude water is nooit ijskoud. Handig en plezant in de winter.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat kleine beetje opwarmen is juist het probleem. Om legionella besmetting te voorkomen mag de koudwater leiding niet permanent aan verwarming bloot staan. De warmwaterleiding is dan geen probleem, verwarmingsleidingen zijn dat wel. Hou ze uit de buurt, hoe ver is afhankelijk van de situatie.
De buizen mogen niet tegen elkaar aanliggen.
Dit omdat u ruimte nodig hebt om de koppelingen te plaatsen, maar ook zodat de temperatuur van het water geen invloed op elkaar kan hebben.
Als de koud en warm water tegen elkaar aanliggen dan word het warm water kouder doordat de koud water er tegen aanligt en andersom.

Ook is het raadzaam (als u geen geisollerde muren hebt) om de waterleidingen niet tegen de muur aan te monteren, maar laat deze min. 1 cm van de muur af lopen. Ook dit ivm de invloed op het koud of warm water temperatuur.