Hoe kunststof balken zagen?

Thuis hebben we (behoorlijk wat) kunststof balken nodig. Omdat we samen met de buren wat gaan maken kunnen we beter de balken groot inkopen en dan zelf opmaat maken. De balken kunnen tot 75x75mm gaan en die moeten we dus heel simpel recht zagen.

Wat is de beste manier om dit te zagen? Ik heb gelezen dat je dit met een soldeerbout kan doen en dat je dan de zaag verwarmt, maar dit duurt te lang.

Zelf dacht ik er aan om een lintzaag te kopen, een heel fijn zaagblad, en dan met lucht er op te blijven blazen zodat de bramen weg geblazen worden.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Hang van het kunststof af, maar als het bijvoorbeeld perspex is, gewoon onder de afkortzaag met fijne vertanding. Je kan ook een lange ijzerzaag in een decoupeerzaag doen en het daarmee zagen. Lintzaag zou ik niet gebruiken tenzij je om de haverklap de zaag wilt verwisselen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
decoupeerzaag met parallel aanslag en een zeer fijn blad voor metaal en wat betreft de bramen zou je die het beste kunnen afschuren of afvijlen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je het met een goed zaagblad zaagt heb je weinig bramen en de bramen die er nog op zitten kan je dan met korrel 180 schuurpapier weghalen. Met een mesje kan ook let er wel op dat je snel meer weghaald dan de bedoeling is.

Andere antwoorden (1)

Met een scherpe grote handzaag kan je goed recht zagen,
eventueel zou je een mal kunnen maken.
(vergelijkbaar met een grote verstekbak)
Een mal is ook handig bij veel stukken van precies dezelfde lengte.

Met een afkortzaag (met het juiste blad (vertanding) en scherpe tanden) zal het ook gaan.

Toegevoegd na 47 seconden:
ps. vraag het anders aan de leverancier, die hebben vaak goeie tips.