Hoe boor ik (met een speedboor, maat 14) een net gat in een vurenhouten blokje (door en door) zonder dat het splintert?

De stukjes hout vliegen me om de oren!

Heb een houten blokje van zo'n 4x4x3cm waar ik in alle zijkanten een gat wil hebben.
Deze boor ik dus twee keer door en door.

Ik gebruik hiervoor mijn bovenboor, houtklemmen om t blokje mee vast te zetten (deze drukken ook behoorlijke deuken in het blokje... zucht) en een speedboor maat 14.

Het wordt een houten mobiel, dus er komen vier stokjes in de gaten waar ik figuurtjes aan kan hangen. In de bovenkant van het blokje komt een oorje met schroefdraad waar ik de mobiel straks aan ophang.

Heeft er iemand een goede tip hoe ik dit kan doen zonder dat de kraters erin vallen?
Er zijn hele stukken hout weggeslagen... of iemand een ander idee?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

gebruik afvalhout van ongeveer 1 cm dik. Ten eerste zet je dat tussen de klem en je blokje, dan krijg je geen deuken. Ten tweede zet je dat bovenop je blokje vast, zodat je eerst door het afvalhout boort, en dan pas in het blokje. Zo splintert je blokje minder. En verder : een speedboor heet speedboor omdat hij zo snel mogelijk moet gaan. Dus de machine op de hoogste toeren, en dan heel langzaam naar beneden. Zo neemt hij iedere omwenteling maar heel weinig hout weg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat ik maar heel langzaam de boor moest laten zakken nieuw voor me! werkte super! Bedankt! De rest ook bedankt; vier keer boren werkte in combinatie met deze tip heel goed!!!

Andere antwoorden (2)

Blokje er onder, blokje erbovenop.
Geen splinters, geen deuken.
Beetje uitmikken, dus. Maar dan heb je ook wat.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt, Reddie!! Ik moet alleen best wel een aantal blokjes maken; 23, namelijk.
Dus ben ook op zoek naar een manier die snel is.
Of is dat een onmogelijke combinatie? Haha...
Reddie
9 jaar geleden
@Muisje33
Dan moet je dus een "mal" maken.
Een paar blokjes met, zeg maar, een opstaand randje, waar je het nieuwe blokje tegenaan kunt zetten, zodat je meteen de goede positie van het nieuwe blokje ten op zichte van je boor hebt.
Met die mooie kolomboormachine is dat juist heel goed te realiseren.
Bij gebruik van een speedboor is het belangrijk om een gat in 2 keer te boren.
U begint met het gat boren op de plaats van aftekening.
Laat de boor het werk doen en boor tot de punt van de speedboor aan de andere kant eruit komt.
Nu draaien wij het blokje om en zetten de punt van de speedboor in het gaatje.
Nu boort u precies contra een gat.
Doe het zelfde met uw 2e gat.
Omdat u het laatste gedeelte terug boort zal u weinig tot geen splinters hebben. Ook is de kans op afbreken van het hout hierdoor nihil.