Hoe naai ik krap langs het randje (vilt)?

Heb een goede naaimachine (pfaff creations), maar nog geen naailes.
Heb gisteren de boel voor de zoveelste keer losgetornt... Help! : )

Ik wil de twee lijfjes (ca 10cm) aan elkaar naaien, dan vullen en daarna het laatste stukje dichtnaaien. Hie doe ik dit netjes en handig?
Aan de achterkant zitten twee vleugeltjes genaaid, die ik met een speltje uit de 'vuurlinie' probeer te houden terwijl ik erlangs naai.

De boel verschuift soms (ondanks onder èn boventransport), maar bovenal kan ik gewoon niet naaien, haha!
Ik houdt zoveel mogelijk de rand van het voetje aan (naald zo ver mogelijk naar rechts), maar dan ga ik er nog steeds naast.
Ook krijg ik het bij de oortjes niet mooi rond. Iemand hier een tip voor?

Voorheen deed ik het met de hand, maar dan sluit het niet zo mooi en komt soms de vulling eruit.
En als ik dit eenmaal kan, is het ook sneller klaar.

Alvast bedankt!!!

Toegevoegd na 1 minuut:
Het vogeltje is van vilt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.3K
Erna55
9 jaar geleden
Eerst naaien, dan pas uitknippen.

Het beste antwoord

Niet spelden maar rijgen, dan kan het niet verschuiven. Verder is het een kwestie van heel langzaam naaien en veel oefenen.
De meeste mensen die naaien willen iets 'af' hebben. Je moet genieten van het maken op zich en nooit haasten.
Zonder hulpmiddelen naai ik de mooiste naden op 2 millimeter van de kant met een Pfaff uit 1955. Die smalle naden komen ook voor bij poppenkleertjes en dat is iets om pietepeuterig precies te doen.
Succes.

Toegevoegd na 8 minuten:
Uit de KNIP:
Stap 4: Leer recht te naaien
Heb je nog weinig ervaring achter de naaimachine? Maak dan eerst een testlapje met daarop een aantal circkels en lijnen die je precies moet volgen. De cirkels zijn altijd een uitdaging! Heb je nog nooit een lijn met een hoek erin gemaakt? Oefen daar dan ook in! Naai volgens de lijn tot aan het einde. Zorg dat je naald in de stof zit en doe het voetje omhoog. Vervolgens kun je de stof draaien, het voetje terug plaatsen en verder naaien!

Knip heeft ook een handig boek om alle kneepjes van het naaien te leren. Kost 25 euro en heeft 800 tekeningen ter verduidelijking van de tekst. Onmisbaar voor een beginner. "Het handboek voor zelfmaakmode"
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt lieve dames. Naald zet ik naar links en naai heel langzaam. Het gaat steeds beter!

Andere antwoorden (1)

In ieder geval: snelheid op de laagste stand. Die oortjes... Poe, dat is echt een superlastig stukje, kleinere steeklengte zou daar kunnen helpten.
Fijn dat je onder-en boventransport hebt, dat scheelt al.
Zelf heb ik een "smalopdekantvoetje", daarbij heb je een randje waa je de stof tegenaan kunt keggen, met mijn naald op een stand naar links kan ik dan heel netjes smal op de kant naaien, maar ik heb geen Pfaff maar een Janome, weet niet of zo'n voetje er ook voor de Pfaff is, wat je ook nog zou kunnen doen is je naakd juist naar links zetten in plaats van naar rechts, en dan de rand in het midden van je voetje houden, dat vind ik zekf prettiger werken dan jouw manier.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het voetje in de link zou iets kunnen zijn. Wel anders dan de mijne, maar ik kan me voorstellen dat het werkt....