Hoe voorkom ik schimmel in mijn stenen schuur?

Ik heb vorig jaar een stenen schuurtje gebouwd. Afmeting ongeveer 2 bij 3. Geen spouwmuur (halfsteens, of hoe noemen ze dat). De schuur is na het metselen niet meer gevoegd, maar tijdens het metselen in een zogenaamde terugliggende voeg gemaakt. Het dak bestaat uit platen underlainment, daarop een laag plastic en daarop dakleer. In het dak zit een ventilatie punt (zo'n paddestoel op het dak) en in de deur zit een ventilatierooster van 10 bij 30. Onder in de muren zijn 7 open stootvoegen.

Na een paar maanden begint de binnenzijde van het dak al te schimmelen (allemaal zwarte schimmelplekken), intussen over de totale oppervlakte. In de schuur ruikt het vaak muf. Soms zie ik de druppels water aan de balkschoentjes en electra-kabels hangen. Ik snap dat een halfsteens schuur niet kurkdroog is van binnen, maar ik heb hier wel heel erg veel last van vocht. De houten liggers van de (nieuwe) magazijnstelling zijn ook al beschimmeld, en mijn nieuwe hamer die ik in de schuur heb hangen, is na enkele maanden compleet geroest.

Hoe kom ik hier van af?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ventileren !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe is de vloer gemaakt? Als vocht vanuit de vloer kan optrekken kan beslaat dat tegen het koude dak, je kan dan ventileren wat je wil maar blijft dan het vochtig.
In ieder geval moet nog een mechanisch ventilatie punt in het dak maken.

Antwoorden (2)

Ik gok dat het een combinatie van problemen is.

Hoe ver terugliggend is die voeg?
Dat lijkt me vragen om problemen, allemaal kleine randjes waar regenwater op kan blijven liggen om in de steen te trekken. (bij een geventileerde spouwmuur kan het)

Als die voeg meevalt dan kan je de muur (aan de buitenkant) impregneren. Waarschijnlijk hoeven maar 1 of 2 muren, de muren waar de meeste regen op komt.
Liggen de voegen ver terug dan kan je coaten, of de voegen opvullen en dan alsnog impregneren.
Eventueel kan je ook aan de binnenkant coaten, maar dan wordt je muur nog natter en bij plotselinge strenge vorst kan dat je stenen kosten.

Dat rooster is goed genoeg als daar de wind op staat, maar anders schiet het niet op.

Heb je dakgoten? Steekt het dak uit?

Is de grond droog? Als je grondwater op 50cm hebt dan zal het altijd vochtig blijven zonder barrière.

Toegevoegd na 1 minuut:
(met "ook aan de binnenkant coaten" bedoel ik dat dat ook een optie is. Niet aan de binnen en buitenkant coaten.)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De voeg ligt ongeveer 1 cm terug. Als ik het 'gewoon' laat voegen, zou het dan minder worden? Impregneren ga ik dit voorjaar doen.
Geen dakgoten, er steekt niets uit. Er zit een daktrim, verder niets. De grond is droog. Er zit een vorstrand van 60-70 cm onder de muren en een betonvloer van ca. 30 cm (daaronder tampax).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geen dakgoten en/of overhang, dan loopt de regen bij een beetje verkeerde wind langs de muren. Ik ben verder geen voegen/muren expert, maar ik denk dat impregneren weinig zin heeft als het water op de steen kan blijven liggen.
Wel uitzoeken voordat je gaat impregneren, want een nieuwe voeg wil je natuurlijk mee impregneren.
Schimmel is bijna altijd de oorzaak van slechte ventilatie. Er bestaat schimmelwerende verf van bv Zinsser..... maar als de oorzaak niet aangepakt wordt, zal dat alleen vertragend werken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Je bedoelt dat slechte ventilatie de oorzaak is van schimmel. Als schimmel de oorzaak is van slechte ventilatie, heb je wel heeeeel veeeeeel schimmel...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oeps ja.... sorry voor de verwarring. Thanks voor het opletten Cryofiel.