Hoe pallet demonteren?

graag zou ik pallets demonteren zodat ik het hout weer kan gebruiken, ik krijg ze alleen niet uit elkaar. Hoe krijg ik dit uit elkaar zonder het hout al te veel te beschadigen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
17.2K

Antwoorden (4)

Met een knijptang of klauwhamer de spijkers eruit trekken.

Met geweld heb je kans dat je de planken kapot maakt, zoals je al gemerkt hebt, omdat het hout zwakker is dan de spijkers.
Wat je nog kan proberen is om de pallet op de kop aan 1 kant te ondersteunen op steen, stoeprand of balk. Dan vlak naast een zijbalk, aan de binnenkant van de pallet, slaan met een hamer met een blokje ertussen. Of met stevige schoenen aan erop stampen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
de spijkers zitten diep in het hout daar kom je niet aan, heb nu het idee om de spijkers omlaag te slaan. alleen ben ik niet goed raak slaan ...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verder erin slaan bedoel je. Geen gek idee.
Daarvoor kan je een drevel gebruiken:
http://www.joostdevree.nl/shtmls/drevel.shtml Die zou je met een tang vast kunnen pakken of aan/in een stuk hout vast kunnen maken, als je heel hard wilt slaan en bang bent mis te slaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En de pallet op zijn kop en de voeten op de plank.
Los zagen is helaas vaak de optie. Pallets worden met een soort tacker in elkaar gezet. De draadnagels zijn vrij lang en deze trek je er niet zo makkelijk uit. Als je het vaker wilt doen koop dan een koevoet bij de bouwmarkt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het gereedschap hiervoor is de spijkertrekker.
In de video zie je hoe die werkt.
https://www.youtube.com/watch?v=8yvy1yLUGWo

Wat primitiever een brede platte beitel of een plar stuk staal met een mokertje tussen de plank en de balk drijven en los wrikken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
los wrikken resulteerde de afgebroken plank.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De beitel of het stuk staal moet ongeveer de breedte hebben van de plank en dan zou het moeten werken. Sorry als ik niet duidelijk genoeg ben geweest over de breedte. Deze moet de hele plank kunnen ondersteunen anders breek de plank langs de beitel zoals je gemerkt hebt.
Op YouTube , toets maar in ,pallet demonteren, tientallen filmpjes te vinden om te demonteren,kan je zelf kiezen wat het makkelijkst is voor jezelf ! Succes !!