Hoe kan je een metalen aanrecht aarden?

Ik heb een oude keuken met een metalen aanrecht (met van die ribbeltjes).
Ik krijg een paar keer per dag een schokje als ik het aanrecht aanraak.
Volgens mij zou je dat kunnen voorkomen als je het aanrecht aard, maar ik weet niet hoe dat moet.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
leidinkje leggen naar de aardpen in de meterkast
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kijk eerst of dat niet al het geval is. Metalen (koperen) leidingen? Dan hoef je alleen aanrecht met de leiding te verbinden.
Officieel met draad naar meterkast, gelukkig ligt er meestal al een aarde ergens in de buurt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als er echt spanning staat op het aanrecht, kun je beter de bron daarvan opsporen. Het aarden zal anders alleen tot gevolg hebben dat de aardlekschakelaar activeert en je dus geen stroom meer hebt.

Het beste antwoord

De vraag is of het aanrecht een ladinkje heeft dat via jou wordt afgevoerd (dan zou aarden helpen een schokje te voorkomen) of dat JIJ een ladinkje draagt (heel best mogelijk) dat wordt afgevoerd via het aanrecht.
Als dát zo is, maakt aarden het alleen maar erger!

Probeer eens een paar keer vóór je het aanrecht aanraakt éérst de kraan even open en dicht te doen. Voel je dan óók soms een schokje? Dan ben JIJ geladen en heeft aarden van je aanrecht geen enkele zin. In tegendeel.
En helaas voor jou: ik denk dat de kans dat jij geladen bent groter is dan de kans dat het aanrecht geladen is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mee eens, je raakt zelf geladen, vermoedelijk door een combinatie van vloerkleed en of nylon kleding.
Je kan je zelf pijnloos ontladen, door niet met je vinger, maar met een sleutel of een ring het aanrecht eerst aan te raken
Cryofiel
8 jaar geleden
Precies, +. Jezelf opladen kan ook gebeuren bij het opstaan vanuit een bank of stoel.