Is deze plaatsing van een mobiele airco afvoer mogelijk?

Ik wil op zolder een mobiele airco plaatsen.
Door een schuin dak met velux dakramen en het feit dat ik nachtdiensten werk is het geen optie de afvoer slang van de mobiele airco door het raam te plaatsen.
Nu is er op zolder de motor voor de mechanische ventilatie geplaatst die met een 125mm afvoerpijp naar buiten gaat.

Nu is mijn idee om na een vlinderklep (terugslagklep) een 45 graden Y stuk te plaatsen op deze afvoerbuis waar ik dan de afvoer van de airco op kan aansluiten. Op deze manier zou je niet het ventilatie deel in moeten blazen maar eerder met een venturi werking extra lucht "afzuigen".

Nu is de vraag, kan dit zomaar en gaat dit goed komen met de mechanische ventilatiemotor?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens mij zal het gaan.
Ik zou het proberen en mocht de mechanische ventilatie problemen geven dan is makkelijk terug te brengen in de oude toestand.
Je hebt die mechanische ventilatie en als die minimaal gedimensioneerd is dan??

Het beste antwoord

Je mobiele airco moet zijn afvoerlucht goed kwijtkunnen. In de gedachte opstelling blaast hij een luchtkanaal in waar al een overdruk op staat. Ik begrijp dat dat de afvoer van de hele woning is.
Ik verwacht dat dit de afvoer van de mobiele airco teveel zal hinderen, en dan kan hij zijn uit de zolderruimte opgenomen warmte niet kwijt naar buiten, en dan valt de compressor uit.
De afvoerslangen van mobiele airco’s zijn expres kort om te voorkomen dat men een te lang afvoerkanaal aanlegt.
Door nu aan te takken op een bestaand kanaal wordt de afvoer ten eerste een flink stuk langer. Dat zou wellicht nog kunnen.
Maar doordat daar ook overdruk op staat, denk ik dat het niet werkt terwijl de mechanische ventilatie áán staat. Als je die uit zou kunnen (en willen) schakelen, heb je wel een kans. Misschien was dat je bedoeling met die vlinderklep?
Wel zou je zo last kunnen krijgen met condensatie van het vocht dat (bij de meeste monobloc airco’s) met de warme afvoerlucht mee naar buiten moet.

Ik heb trouwens al met twee monoblocs meegemaakt dat dat vocht wegverdampen na verloop van een aantal jaren (met gebruik enkel in de hoogzomer) ineens niet meer werkt, en zodoende heb ik die allebei op een verhoog geplaatst met een slangetje aan het aftapopeningetje – want als het opvangreservoir vol raakt stopt de compressor. Dat slangetje leid ik dan naar ofwel een groot vat ofwel een gootsteen of zo.

En anders moet je iets maken waarbij de airco-afvoer aantakt op de mechanische ventilatie vóór de grote ventilator. Dan zuigt die méé, en dan zal het denk ik goed gaan.
Bordensteker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het verdampen van het condenswater verhoogt het rendement van de airco, dus niet apart gaan afvoeren. Een airco zuigt veel stof aan, dus wel regelmatig schoonmaken, anders verstoppen de warmtewisselaars.

Andere antwoorden (1)

Als de airco geen vlinderklep heeft, moet je in die leiding ook een klep plaatsen. Er ontstaan waarschijnlijk geen problemen, want de leidingen zijn groot genoeg.