kun je een blok plexiglas onderwater zien?

Vraag zegt alles dat ik moet weten al.

Toegevoegd na 1 minuut:
Daarmee bedoel ik of je een blok plexiglas onderwater goed kunt zien. Want ik wil een verhoogd stuk maken voor mijn aquarium, en heb daarvoor glas of plexiglas nodig. Mijn vraag is dus of plexiglas erg zou opvallen als het onderwater staat

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
Je kunt een blokje plexiglas in een glazen schaal doen en zelf kijken ...
Erna55
8 jaar geleden
Brekingsindex plexiglas is 1,489
brekingsindex water 1,333. Kijk zelf of je het " goed genoeg" er uit vind zien.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb geen plexiglas, maar dat haal ik wel als het er wat fatsoenlijk uitziet. Bedankt!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je ziet het, in mijn beleving wel, maar het is niet storend.
Daarbij maakt de vorm ook verschil, een kubus zal eerder opvallen als een ronde bol. Dit vanwege de rechte lijnen, maar ook omdat er na verloop van tijd wellicht zooi op komt te liggen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geen direct antwoord op de vraag maar wel cool : onzichtbare polymeer bolletjes onder water.
http://weirdsciencekids.com/Vanishingwaterballs.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
plexiglas krast eerder, en in de krasjes gaan dan algen zitten, waardoor je groene krasjes ziet.

Antwoorden (3)

Ja dat zie je.
De brekingsindex van water is ongeveer 1,3 en die van plexiglas 1,5.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Betekent dat dat je het een beetje ziet of heel erg goed?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als het een plexiglas bol is dan zie je het nauwelijks... Het moet op een regelmatig patroon worden gelegd om het verschil in breking te zien. Kubus is al wat makkelijker, als de randen goed scherp zijn gepolijst dan is deze ook best lastig te vinden.
Het waarnemen (of niet-waarnemen) van een materiaal (1) in zijn omgeving (2) heeft te maken met het verschil in brekingsindex (n) tussen de beide (1 en 2) materialen. Hoe dichter deze bij elkaar liggen hoe moeilijker het is om deze waar te nemen. Voorwaarde is natuurlijk dat beide materialen (1 en 2) transparant zijn.

Wat we eigenlijk waarnemen is het reflecterende oppervlak van het materiaal (1) in haar omgeving (2). Dat reflectieverschil wordt groter of kleiner als ook de verschillen tussen de brekingsindicie groter of kleiner zijn. Als je plexiglas (n=1.59) en glas (n=1,54) onderdompelt in water (n=1,33) dan zal in theorie het glas iets minder snel worden waargenomen dan plexiglas. Deze verschillen zijn onderling echter zo klein dat ik me afvraag of dit wordt gesignaleerd. Factoren als breukgevoeligheid tussen beide materialen spelen mogelijk een veel belangrijkere rol in deze.

Toegevoegd na 8 minuten:
Het wel of niet waarnemen van een blokje plexiglas onder water zal worden bepaald door de hoek waaronder de visuele lijn het optische grensvlak snijdt. Is de hoek 90 graden t.o.v het oppervlak dan is het plexiglas onzichtbaar. Is de hoek bv 10 graden dan zou reflectie van de grensvlakken waarneembaar kunnen zijn. M.a.w. een blokje plexiglas met gepolijste zijden zal onder water vrijwel onzichtbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee het valt niet erg op. Alleen als je het weet kan je het zien.