Is mijn accuboormachine nog te redden ondanks deze storing??

Er komt een knarsend geluid uit en daarna een zooitje rook. Als hij is afgekoeld kan hij weer ff vooruit met het zelfde verhaal.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
16.5K
Reddie
8 jaar geleden
Klinkt alsof de koolborstels zijn versleten.
Tijdens het knarsen heb je waarschijnlijk de collector al (onherstelbaar?) beschadigd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Alles valt te repareren, de vraag hier luidt of het economisch nog zin heeft. Onderdelen van Bosch zijn niet goedkoop. Als je alleen de koolstofborstels moet vervangen, is het te doen. Bij een geheel nieuwe motor zou ik een nieuwe kopen. Gezien de kleur van het apparaat gaat het hier om hobbymatig gebruik; bij de Aktie koop je voor 3 tientjes een nieuwe met Li-Ionbatterij...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
...lekker dan. Heb ik al eindelijk zin om wat te klussen....krijg je dit!
Waarom de foto op zijn kop staat, geen idee?
Geupload vanaf mijn Samsung.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vervangingsmotor + verzendkosten: €45,- http://www.toolsxl.nl/bosch-2607022987-gelijkstroommotor-voor-psr-144-ve-machine-specifiek-p-20825.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat is het typenummer van de machine?

Het beste antwoord

Wat je beschrijft komt meestal voort uit een verbrande wikkeling van de motor. In dit geval kan alleen een nieuwe wikkeling van de motor helpen. De vraag is alleen of dit de moeite loont omwille van prijsredenen in vergelijking met de aankoop van een nieuwe machine.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het knarsend geluid duit vaak op tandwielen die versleten zijn of ontbreken. De rook heeft vaak met slijtage van anker of koolborstels te maken.
Natuurlijk kan de rook ook ontstaan omdat wrijvings warmte ontstaat.
Als het puur de koolborstels zouden zijn, dan is dit makkelijk te verhelpen (en nog goedkoop ook).
Zijn het de lagers of het anker dan kunt u beter een nieuwe schroefmachine kopen.

Advies; Als u voor een nieuwe machine gaat let dan op het volgende;
- Hoe vaak gebruikt u hem?
- Wil ik er zwaar werk mee doen?
(afhankelijk van het aantal keren en het zwaarte van het werk, kunt u inschatten welke kwaliteit u wilt)

- Als u voor een betere machine gaat, kijk dan naar de kracht op de kop, dit staat vermeld in het aantal NM (newtonmeter).
(vaak wordt er gekeken naar de voltage, vergelijk dit met het brandstof van een auto. De inhoud van de benzine tank zegt niks over de snelheid, acceleratie of hoelang de motor blijft rijden. )

- Wat maakt het verschil tussen doe het zelf machine of (semi) pro machines.
(zoals eerder gezegd is het aantal NM al bepalend. Maar bij de betere machines is het anker 3x gelakt terwijl de DHZ machines maar 1 of 2 keer zijn gelakt.
Deze laklaag voorkomt dat er vuil komt tussen de koperdraden.
Hierdoor wordt het magnetisch veld niet verstoord en levert de machine meer vermogen.
Ook de accu's maken deel uit van de machine.
Tegenwoordig zijn er de li-ion accu's. Deze gaat 100% langer mee, zijn 100% lichter en leveren 40% langer stroom.
In combinatie met het voltage (V) is ook het amperage (Ah) belangrijk.
De voltage levert de stroom voorziening. Het amperage zorgt ervoor dat het vermogen bepaald kan worden. Het vermogen (Watt) is een berekening van Volt (V) x Ampere (Ah).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als de motor verbrand is dan kun je vaak een complete vervangingsmotor bestellen. Voor een nieuwe motor van mijn Makita betaalde ik laatst € 10,50 - het vervangen is voor een handige knutselaar een fluitje van een cent.