Hoe kan ik metaal van 2 cm dik zelf zagen?

Ik moet uit een metaalplaat van 2 cm dik ringen zagen (ongeveer 66 cm buitendiameter en 57 binnendiamter). Ik vroeg me af of zoiets kan met een decoupeerzaag en veel geduld? Naderhand moet ik er ook nog gaten in boren van 8 mm dik waar bouten door kunnen. Is zulks enkel mogelijk via laser of watersnijden, of kan een doe-het-zelver met weinig middelen er zelf ook toe komen?
En zoniet, wat is dan de goedkoopste manier om zoiets te laten maken? Ik heb 2 dergelijke ringen nodig en voorlopig is de goedkoopste offerte 600€.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
7.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat voor metaal is het: staal, alu, zink, enz? Je kan het proberen met een decoupeerzaag en heel veel reserve zaagjes. Zou wel in het midden een draaipunt maken waar aan je de geleider van de decoupeerzaag koppelt. Zo uit het handje krijg je het niet mooi. Blijven koelen met olie: oude glassexfles pakken en vullen met olie. Linkerhand: oliespray, rechterhand: decou aan geleider die je dan behoedzaam naar voren duwt. Niet gaan hakken; laat de zaag het werk doen. Sterkte...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kan het ook met een haakse slijper proberen, eerst grof en dan steeds verfijnen met dikke schijf. Ook kan je het met een bovenfrees proberen maar bedenk wel dat die freesjes aardig aan de prijs zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het kan maar dat gaat je dagen zo niet weken kosten en eigenlijk zou ik zeggen ga als het kan overwerken of bijklussen voor het geld dat zal veel minder tijd kosten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vraag eens advies in een gespecialiseerde ijzerwaren winkel, zij kunnen je van goed advies voorzien. Een gewone ijzerzaag, of decoupeerzaag zal voor deze klus niet voldoende zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De meest prangende vraag: waar heb je die voor nodig...?
jc54
8 jaar geleden
Informeer eens bij een (of meer) metaalbewerkingsbedrijf. Er zit vast wel iemand in de buurt met een water- of plasmasnijder die een stuk goedkoper is dan € 600,-.
Het is een routineklus met zelf aangeleverd materiaal die eigenlijk niet heel veel voorstelt, dus ik zou niet weten waar hem die € 600,- in moet zitten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zaag ook veel met een decoupeerzaag maar meestal niet dikker dan 6 mm en dat is redelijk te doen. (met geduld)
Maar 2cm dik ,en dan zo'n stuk gaat hem niet worden met een deco,..

Antwoorden (1)

Het kan al je genoeg (heel veel) tijd hebt zelfs met flosdraad en tandpasta. (gevangenis ontsnapping)

Eerst een gat precies in het midden van de cirkel boren?
Dan zou je redelijk eenvoudig een opstelling kunnen maken met een vaste haakse slijptol en de metaalplaat die ronddraait.

Het middel eruit halen is lastiger, maar ook dat kan op ongeveer dezelfde manier. Maak een houten mal waar de nu 66 cm ronde plaat in kan draaien. (gewoon een plaat of oude pallet waar je een paar blokken op vastschroeft.)

Veel hangt af van hoe precies het moet worden.
Een oxyfuel of plasma-snijder is eenvoudiger om in zo'n opstelling te gebruiken.
http://www.esab.nl/france-benelux/nl/education/blog/what-is-the-best-way-to-cut-steel-plate.cfm