Mag ik MDF gebruiken samen met gipsplaten om zo een geluidswerende muur te bouwen?

Ik wil nog een geluidswerende muur maken, in mijn woonkamer. Op die muur komt een inbouwkast, die ik zelf ga maken. De schappen van die inbouwkast wil ik inboren op de geluidswerende muur. Dat kan natuurlijk niet met gipsplaten, daarom plan ik om ook een laag MDF te plaatsen. Maar kan dat wel zonder de geluidswerende eigenschappen van de gipsplaten te hypothekeren?
En zo ja, waar plaats ik die MDF dan best?
Op het filmpje van Gamma bv. zie je :
- eerst geluidwerend materiaal plakken tegen de muur
- dan profielen voor gipsplaten bevestigen aan de zijmuren. de boven en onderkant niet de grond en plafond laten raken, maar er ook isolerend materiaal tussen voegen zodat zij ca. 1 cm boven bv. de grond blijven hangen.
- dan gipsplaten bevestigen, de eerste laag horizontaal, de tweede laag verticaal. Ook hier ervoor zorgen dat deze plafond en muur niet raken, maar er een cm vanaf blijven.

Dus als ik dit allemaal doe, hoe moet dat dan met die MDF? Doe ik die eerst, achter de gipsplaten? Of doe ik die als afwerkingslaag? (in de veronderstelling dat het kàn op MDF en gipsplaten te gebruiken).

8 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De mdf platen moeten worden vastgemaakt op het zwevende regelwerk en mogen geen contact maken met de muur via schroeven of spijkers want anders doe je de gekuidsisolatie teniet. De gehele kast moet zwevend worden gemaakt.
liveisgreat
8 jaar geleden
wat bedoel je met "muur" ... de zijmuren of de achtermuur (de achtermuur is de muur langs waar het geluid moet geïsoleerd worden).
of beiden?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geen enkel deel van je kast mag direct contact maken met de achtermuur of een ander deel van je huis.
liveisgreat
8 jaar geleden
? ik moet die muur toch aan iets kunnen vastmaken?
liveisgreat
8 jaar geleden
sorry ik bedoel die kast, ik moet die toch aan iets kunnen vastmaken?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zoals je in de gammavideo ziet wordt het regelwerk alleen geklemd en nergens schroeven of spijkers gebruikt. Je kast is in wezen vrijstaand en de onderkant staat ook op geluidswerend materiaal.
Dus nee die kast wordt nergens aan vastgemaakt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarschijnlijk wil je de wand nog een afwerking geven, zoals stucen of sausen? Als je gaat stucen zou ik de gipsplaten voor doen. Om de kast op te hangen lange schroeven gebruiken die tot in het mdf reiken

Antwoorden (1)

Als je er niet in wilt schroeven kun je ook sterke montagekit gebruiken