Wat betekent in een montagehandleiding 'Max. 10 Nm' bij een plaatje van een waterpomptang, waterslang en kraan?

Zie afbeelding. Betekent dit plaatje dat je geen waterpomp mag gebruiken, of niet teveel kracht mag zetten als je een waterpomptang gebruikt, of dat bepaalde soorten waterpomptangen altijd teveel kracht uitoefenen?
Ik weet dat Nm de eenheid van koppel is, en dat het bij gereedschap betrekking kan hebben op hoeveel kracht je ermee uitoefent op bouten of moeren, maar verder snap ik er echt niks van.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
24.2K

Antwoorden (4)

Dat is het maximale aanhaalmoment (dus hoe stevig je dat moet aandraaien) van de aansluiting waarmee de slang op de kraan wordt bevestigd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat je de kraan maar mag aandraaien met een momentsleutel afgesteld op 10 newton anders draai je de koppelingen stuk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat betekend dat het betreffende onderdeel met max 10 Nm vast gedraaid mag worden. Of je dat met een waterpomptang of ergens anders mee doet mag je zelf weten. Er zijn speciale sleutels daarvoor, maar ik zou het gewoon net aan vast draaien. 10 Nm is niet veel dus het hoeft blijkbaar maar net vast.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het onderdeel in dit geval is de slang op de kraan neem ik aan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tja, hoeveel kracht (moment) is nou 10 Nm helemaal – als je geen momentsleutel hebt.

Neem vijf grote colaflessen van 2 liter en doe die in een boodschappentas.
Laat iemand die aan één kant van de deurkruk hangen (van de badkamerdeur) bij het einde van de kruk, en hem vasthouden zodat het gewicht vrij omlaag kan trekken, maar dat de tas niet van de klink af glijdt. Je hebt hier dus een soort amanuensis bij nodig! Ik koos de badkamerdeur voor als er iets fout gaat!
Als je alleen bent, heb je mogelijk ook geen vijf colajoekels bij de hand, en dan moet je denken aan een emmer water van 10 liter met de hengsel op de deurkruk vastgezet (terwijl je de kruk aan de andere kant van de deur zolang met iets ondersteunt), of pakweg twee van die reuzenflacons wasmiddel van dik vier liter en nog een kleintje erbij, want een emmer water van 10 liter aan de deurkruk hangen is ook niet zo simpel.

Enfin, de kracht die jij aan de andere kant van de deur uit moet oefenen op de kruk om hem tegen te houden zodat-ie net niet naar beneden draait, dus alsof de persoon in de badkamer er niet uit mag, is ongeveer 10 Nm, ongeacht waar je de kruk precies vasthoudt.

Ik neem daarbij aan dat de deurkruk (de deurklink) hooguit een 10 cm lang is. De tas kan niet helemaal op het einde hangen (iemand moet hem tegenhouden zodat-ie niet van de kruk af glijdt, of juist de andere kant op naar de as van de deurklink glijdt). Dit niet helemaal op het einde kunnen hangen compenseert dan voor het gewicht van de tas zelf.

Maar je mag ook wel gewoon denken aan een kracht van maximaal 4 kilo uitoefenen op het einde van een waterpomptang van 25 cm lengte. Vier kilo komt ongeveer overeen met 40 Nm, maal een arm van ¼ meter geeft 10 Nm moment.

Maar: mijn eigen aanpak zou zijn om deze proeven over te slaan en de moer of wartel van de vulslang eerst handvast te draaien, en dan met de waterpomptang heeeel voorzichtig een beetje aandraaien, en er dan eens wat waterdruk op te zetten door de toevoerkraan iets open te draaien. Als de verbindingen niet lekken, zit het eigenlijk al goed vast. Je kunt dan eventueel de wartel (moer) beetje bij beetje losser zetten en kijken wanneer het begint te lekken, en op dat moment met wat gevoel vanuit die stand weer een stukje vaster zetten.
Je kunt zo’n slangkoppeling gemakkelijk veel te vast zetten en dat is niet nodig en er kan hierdoor best iets stuk gaan, in de machine die je aan wil sluiten of van de slang zelf, of je rukt de kraan van de muur.
Bordensteker