Hoe bevestig ik kastplanken van een inbouwkast aan een betonnen muur?

Ik ben bezig met een lage inbouwkast over een lengte van 3m onder een schuin dak. Hierin komen legplanken die op kastenplankdragers komen te liggen. Het gaatjes hiervoor boren in de houten tussenschotten lijkt me geen probleem maar hoe doe ik dat met de betonnen zijmuren?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Boorhamer met SDS-boortjes
paulus811
8 jaar geleden
Of een zelfdragende constructie maken waarbij de planken door staanders worden gedragen.

Antwoorden (2)

In beton is goed te boren met het juiste gereedschap. Een klopboormachine met een betonboor lukt in de meeste gevallen al. Mocht het beton zó hard zijn dat je er met de klopboor niet in komt, dan is er nog de optie van de boorhamer.
jc54
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij ons lukte het niet met een klopboor, een vriend heeft het toen gedaan met een boorhamer, binnen de kortste keren een gat erin. + Voor je antwoord dus, maar ik vraag me wel af of je met een boorhamer ook kleine gaatjes kunt maken, waar de pluggen en de schroeven inpassen.
Een boorhamer is trouwens te huur bij de bouwmarkt.
Met een beton-boor kun je ofwel houten draagplankjes monteren, ofwel metalen dragers (in div. vormen verkrijgbaar bij de doe-het-zelf). Mocht je niet willen boren in het beton, dan kun je een houten frame maken, waarop de planken (met uitsparingen) gelegd kunnen worden.