Wat is het risico van eenmalig verbouwen met asbestmateriaal?

Aangezien ik asbestfobie heb, heb ik er thuis over gepraat met mijn ouders. Zij gaven aan dat mijn angst overtrokken is en dat mijn vader zelf 25 jaar geleden ongeveer asbest-tegels heeft verwijderd. Toen was het gevaar nog niet bekend. Nu ben ik er depressief van geworden omdat ik bang ben dat mijn vader er destijds ziek van kan zijn? Is er een Klein of Groot risico bij eenmalige verbouwing en gewerkt te hebben met Asbest?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.6K
Erna55
8 jaar geleden
Je hebt een hulpverlener voor je smetvrees. Praat over je asbestfobie met je hulpverlener.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zo te lezen breidt je smetvrees zich van bacteriën uit naar (alle?) andere mogelijke ziekteverwekkers. Zo maak je je leven onleefbaar ; smetvrees is OOK een heel ernstige ziekte, misschien wel ernstiger. Inderdaad aankaarten met je hulpverlener.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank jullie wel. Ik ga er inderdaad wat aan doen.. want het wordt van kwaad naar erger. Dikke Knuffel voor jullie die mij hebben gerustgesteld
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heel veel sterkte, meisje, ik vrees dat je nog best een lange weg te gaan hebt. En de pest is, als je echt een soort fobie hebt, heeft het weinig nut om honderdduizend keer gerustgesteld te worden of alles gerelativeerd te zien. Je moet je die andere gedachten ECHT eigen maken. Ik kan je wel vertellen dat je van 1000 simpelere dingen zieker kan worden, maar daarmee vrees ik dat ik je eerder verder in de problemen breng, en dat is beslist niet de bedoeling !!! Helaas weet ik niet precies hoe je dit moet aanpakken, maar er zijn ongetwijfeld geschoolde hulpverleners die dat wél kunnen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank u wel.. U heeft helemaal gelijk

Antwoorden (2)

Asbest is een vezel die bij inademing kankerverwekkend kan zijn, en daarom mag het inmiddels al een hele tijd niet meer worden gebruikt, maar het zit nog in heel veel gebouwen.

Mensen die voor hun werk deze asbest saneren, en er dus ELKE dag mee in aanraking komen, lopen absoluut over de jaren een groot risico, en dragen daarom niet voor niets beschermende pakken.

Voor jou als doe-het-zelver die éénmalig asbest moet verwijderen echter, wordt het risico zwaar overschat. Je kunt je natuurlijk inpakken als een maanlander en een gasmasker dragen, maar de kans is behoorlijk groot dat je elke zomer met barbecueën beduidend meer kankerverwekkend roet en fijnstof in je longen krijgt, en daar ben je toch ook niet panisch voor ?

Je kunt nu eenmaal niet gewoon je leen leven en altijd en overal alle risico's uit (willen) sluiten. Dan heb je namelijk geen leven meer - waar een fobie, eender welke fobie, vaak een goed voorbeeld van is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het risico dat je vader van die eenmalige klus kanker gaat krijgen is zo extreem klein , dat je je daar echt geen zorgen om hoeft te maken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
flyingcrow
8 jaar geleden
Bedankt Marleen,bij ons in de familie hebben we na een sterfgeval ook eens een klus moeten klaren,met asbestbevattende vloerbedekking daardoor raakte ikzelf in paniek,de rest maakt zich geen zorgen,er zit nog steeds een een angst daarvoor in mijn achterhoofd,en ook voor de problemen die wij zouden kunnen krijgen,wanneer wij op latere leeftijd uit ons huis zouden moeten (huurhuis) met het moeten verwijderen of voor veel geld moeten laten verwijderen van de vloerbedekking,vanwege de oude die er nog onder zit. Goed antwoord.+
Dat het risico van asbest 25 jaar geleden nog niet bekend was, klopt niet. Asbest is in 1993 verboden geworden. Uit de archieven blijkt dat al in de jaren '30 van de vorige eeuw de gezondheidsrisico's bekend waren. Het werd alleen verborgen gehouden door de fabrikanten en andere belanghebbenden. Net als met roken.

Natuurlijk is het zo dat hoe meer asbest je inademt, hoe meer risico je loopt. Maar ook van een klein beetje asbest kun je al longkanker en andere asbest gerelateerde ziekten krijgen. e een krijgt het al van een klein beetje asbest, de ander wordt zelfs niet ziek van heel veel ingeademde asbest. De reden hiervan is nog niet helemaal bekend, maar kan liggen in onder meer genetische oorzaken. Ieder jaar sterven er vele mensen een ellendige dood door ziekten die veroorzaakt zijn door asbest.

Wat veel mensen niet weten is dat met het weghalen van asbesthoudende vloerbedekking en met het beschadigen van andere asbesthoudende materialen ontzettend veel asbestvezels in de lucht geraken.