Welk gereedschap heb ik nodig om een draagbalk (poutrel) 2.5meter hoog te heffen?

Ik wil een draagmuur weg doen en moet daardoor een draagbalk steken. Deze weegt 150kg en moet in het uitgekapte gat komen.
Hoe krijg ik zo'n zwaar element naar boven getilt.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
7.5K

Het beste antwoord

Met drie potige vrienden til je die er zo in, met een paar stempeltjes stabiliseer je hem op zijn plek.

Toegevoegd na 7 minuten:
Stempels kun je huren bij Boels, Gamma, Karwei of Bo-Rent
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Naar 2,5 meter? moeten wel grote vrienden zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
150 kg boven je hoofd tillen en dan nog plaatsen...?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoogte: Dan zorg je dat de mannen wat hoger staan, een stel pallets stapelen met grondplaten eroverheen. Gewicht: 150 kg gedeeld door vier mannen is bijna 40 kg pp. Met 5 man 30 kg pp. Met 6 man 25 kg pp. Zo doet een aannemer het ook, alleen heeft die geen moeite om even 6 man op te trommelen, die trekt hij voor een half uurtje weg bij andere klussen. Hijskranen passen meestal niet in de kamer en dat geldt ook voor heftrucks. Daarnaast is het lastig mikken met machines, tikkie omhoog, tikkie naar links, tikkie naar voren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als die vrienden maar potig genoeg zijn, formaat sterkste man van Nederland, dan is 1 zelfs genoeg.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Precies. Maar met z'n zessen kwalificeert bijna iedereen. Je hebt natuurlijk ook nog twee mensen nodig om de stempeltjes te plaatsen en af te stellen terwijl de sterke mannen de draagbalk omhoog houden.
Verstandig om dat eerst te oefenen terwijl de balk nog op de grond ligt, want niets is zo frustrerend als met dat ding in de hoogte wachten totdat de stempelsteller de gebruiksaanwijzing heeft gelezen en begrepen. Kortom: Je hebt VEEL mensen nodig. Tijd voor een feestje en dan vóór je alcohol schenkt die balk erin leggen natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Helemaal mee eens hoor,
beter een paar man extra dan 1 te weinig. Zorg vooral ook voor een opgeruimde werkplek, je wilt niet struikelen. Ik zou zelfs even stofzuigen.
Dan is dit veiliger dan een liftje o.i.d. Die willen ook nog wel eens omvallen omdat de werkplek vaak niet ideaal is. Een (rol)steiger of andere verhoging is soms ook handig. Eerst de balk daarop en dan verder. Maar dan moet die verhoging weer niet in de weg gaan staan.

Andere antwoorden (4)

Met een kraan maar dat zal waarschijnlijk niet gaan.
Ik zou er iemand bijhalen die dit al eerder gedaan heeft want zo'n gewicht naar hoogte brengen is niet verstandig en behoorlijk risicovol. Er kunnen behoorlijk grote momenten optreden die moeilijk in de hand te houden zijn.
Misschien is een kleine heftruck een oplossing.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is binnen in een huis, enkel hulpmiddelen die door een deur gaan, kunnen gebruikt worden.
Zorg dat je steunbalken plaatst, om het, om het plafond en de vloerbalken te ondersteunen, huur een speciale draagarmlift bij Boels, zorg dat je 3 á 4 sterke mannen/vrouwen bij je hebt, voor het geval deze nodig zijn.
Denk er ook aan dat je een vergunning nodig hebt voor deze klus.

Toegevoegd na 1 uur:
Het gaat hier om een draagmuur voor het slopen van een draagmuur is meestal wel een bouwvergunning nodig. Informeer bij je gemeente
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee hoor, als eigenaar van je huis mag je alles zelf doen zonder vergunning. Of je verzekerd bent als iets misgaat, is een andere vraag...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het gaat hier om een draagmuur, foutje in mijn antwoord inderdaad, voor het slopen van een draagmuur is meestal wel een bouwvergunning nodig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Freekfluweel,
wel eens gehoord van een omgevingsvergunning, aan de buitenkant van je huis heb je die bijna altijd nodig.
lijkt misschien een beetje raar, maar vier personen kun je niet tegelijkertijd in de ogen kijken, dus je ziet niet wat de andere twee doen. super gevaarlijk; dus met twee man. klinkt misschien raar maar uit ervaring weet ik wat er mis kan gaan. En goed fout.... .Je moet geleidelijk de balk naar boven brengen stap voor stap. Over balken naar boven schuiven, of een stellage bouwen waardoor langzaam de balk boven krijgt. Niet forceren op het gemak. schouders eronder.....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mee eens. Til hem eerst op een tafel of zoiets op 1 meter hoog. Dan even rusten, en dan een meter hoger tillen en hem weer ergens op laten rusten. Dan het laatste stuk. Lukt het niet, dan hoef je hem maar een klein stukje te laten zakken om het nog eens te proberen.
Ik zou 3 man nemen. 2 die sjouwen, eentje die kijkt en aanwijzingen geeft.
Als je geen familie of vrienden hebt kun je een kanalenlift huren