Hoe krijg ik een houtblok uit het bos ontsmet van beestjes / ongedierte?

Ik heb een houtblok van iemand gehad die in het bos woont. Het is een mooi blok met schors waar ik wieltjes onder wil plaatsen en een bijzettafeltjes van wil maken. Nu ben ik benieuwd hoe ik het blok dien te ontsmetten om van het ongedierte af te komen wat er in zou kunnen zitten?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
22.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Is het een vers blok van een gezonde boom?
Dan zou ik er niks mee doen, alleen laten drogen. De hitte behandeling is anders het beste.
Niet moeilijk om zelf te doen:
Maak een kist iets groter dan het blok. Met een (oude) föhn of verfbrander krijg je die makkelijk op de 70 graden.
Het blok moet wel door en door warm worden, dat kan wat langer duren. Hoewel er in het hout bijna nooit wat zit, vooral in de barst en de buitenste rand. kan wat zitten. Liefst buiten i.v.m. brand. Wel kans op scheuren en de barst kan geen loslaten, maar dat komt vooral door het drogen en dat gebeurt sowieso als ie binnen staat.
Antoni
8 jaar geleden
Jackd, je bedoelt waarschijnlijk "bast" in plaats van "barst"?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Inderdaad bast als in schors.
(ik denk dat ik nog aan barsten zat te denken)

Antwoorden (3)

Mijn beste is om naar een gespecialiseerd bedrijf te gaan, die het hout kan behandelen. Je weet dan zeker dat je geen ongedierte in huis haalt.

Bij kleine houten voorwerpen die besmet zijn met houtwormen (boktorren, houtkevers, spinthoutkevers), kun je bestrijding zelf proberen uit te voeren. Houtwormen gaan namelijk dood door kou en hitte. Stop een droog houten voorwerp gedurende 2 weken in een afgesloten plastic zak in de diepvries (-18°C); of een halfuurtje in de oven op 55°C à 70°C.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog even een waarschuwing: ik heb ooit een Afrikaanse trommel meegenomen uit Uganda. Hoewel ik de nodige maatregelen getroffen had, bleek jaren later dat er toch ongedierte mee gekomen was in huis. Je hebt dan een groot probleem. Voorkom dit door een professional het hout te laten behandelen van tevoren. Een leuk tafeltje is al de problemen achteraf echt niet waard!
AlphaLimaSierra
8 jaar geleden
Je kan het blok wassen in een verdunde oplossing van Cl2 (gebruik hiervoor "Bleekwater") en laat het blok enkele dagen ondergedompeld. Verzwaar het desnoods en ververs de oplossing dagelijks (+/- 10 dagen).

Voor de bacteriële infectie kan je nadien de behandeling herhalen met een oplossing van Dettol: ook een 10-tal dagen.

Nadien goed spoelen, door bijv. gedurende een tijdje in een goede regenlaag te leggen of in een bad en veel water laten overlopen. Nadien uiteraard drogen...

Ik ben ervan overtuigd, daarna wordt dit een prachtexemplaar....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank voor je reactie. Maar gaat de schors door het vocht niet verloren?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gebruik niet al te hoge concentraties van bleekwater en dettol, dan heb je geen probleem...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Is dit ervaring? Ik kan me namelijk voorstellen dat chloor een blekende werking heeft.
Heeft het dat niet dat is het zover verdunt dat het mogelijk niet meer helpt tegen ongedierte. Waarom geen heet water?
Dan heb je snel het effect van de hittebehandeling.
Haal de schors er van af, juist daartussen zitten veel beestjes.
Daarna laat je het drogen.
Al die diertjes kunnen niet zonder vocht en gaan dus dood, of kruipen. vliegen weg.
Dus net als op een houtzagerij.
Laat je het schors er wel aan zitten, dan moet je aanzienlijk langer drogen.
liefst drogen op een tochtige plek onder een afdak of zo iets.

Toegevoegd na 3 minuten:
Geen enkele boomstam wordt op de houtzagerij ontsmet, dat gaat van zelf.
En wees niet zo bang voor wat diertjes.
In ieder bosje bloemen, de kerstboom, openhaardhout, aan je schoenen zitten diertjes, nou en!