Kan ik keilbouten gebruiken om voetsteunen voor een pergola vast te zetten op een terras?

Op een terras met 20x30 tegels wordt een pergola van 3x3 meter geplaatst. De palen wil ik in voetsteunen vastzetten. Kan ik deze voetsteunen met keilbouten vastzetten in het terras? Of kan ik beter wat anders kiezen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
19.2K

Antwoorden (3)

Als je hier keilbouten gebruikt, moet je ze niet te vast aandraaien, anders zullen de tegels scheuren, en heb je nog niet bereikt.

Beter, niet makkelijker, is op de plek waar de steun komt, een tegel eruit halen.
Vervolgens in de ontstane ruimte met een grondboor een gat boren, en daar beton in storten waar je een draad eind inzet, waar je vervolgens de steun van de pergola weer opzet.

Op het draadeind dan een moer draaien waar een plaat opkomt met daarop dus de pergola steun, dan gaat je ondereind ook niet rotten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
paulus811
8 jaar geleden
Prima antwoord, zo zou ik het ook doen.Groot voordeel van deze constructie is ook dat je palen omhoog kunt draaien via de moer als het terras ongelijk verzakt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De tegels zijn zo licht dat ze met de pergola wegwaaien!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@wasmaes
Ik denk dat dat wel meevalt, ze kunnen immers niet naar opzij bewegen, komen dan tegen de andere tegels aan, maar een stevige constructie wordt het niet met keilbouten
Je kan ook chemische ankers gebruiken, hierdoor zullen de tegels niet barsten. en je kan ze (na een half uur) behoorlijk aan draaien zonder dat de tegel zal scheuren. wel zoveel mogelijk in het midden van je tegel boren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zoals Monaliza al zegt, neem chemische ankers.
Dat is verreweg de beste oplossing.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoe dik is een tegel?
Een centimeter of 5?
Daar kan je volgens mij geen chemische ankers in gebruiken
Keilbouten zijn wat uit grootvaders tijd, zij kraken direct of na enige tijd de tegels.
Met een 8 mm plug en een 6 x 50 houtdraadbout zit de voet prima vast aan de tegel. Wil je, dat de pergola ook bij windkracht 8 blijft staan, dan zou ik paalvoeten voor instorten in beton gebruiken en een tegel vervangen door een emmer beton. Een luxe oplossing is een betonnen of hardstenen poer gebruiken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
klopt, anders zit de pergola wel goed vast aan de tegel, maar gaat bij storm pergola + tegel de lucht in