Hoeveel kilo kan een gipswand ongeveer hebben?

Ik heb een gipswand(althans, vrij zeker dat dit een gipswand is) van ongeveer 10 cm dik. Beide kanten zijn gestucd.

Hoeveel kilo kan dit hebben? Ik ben namelijk een manier aan het zoeken om isolatiepanelen te bevestigen op deze muur, bedoeld voor het beperken van geluidsoverlast. Het is een scheidingswand tussen 2 slaapkamers. Ik wil hierop zware panelen bevestigen maar ik denk dat dit niet zal werken...
De platen hebben een densiteit van 45kg/m2. Dat is dus nogal wat.

Ik denk dat dit veel te zwaar is, wat denken jullie? En hoe zou ik de platen anders kunnen bevestigen? Het zijn ecosorb platen van 120cm bij 60cm.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Die ecosorb platen kun je prima tegen het gips aan bevestigen, zo lang je er maar voor zorgt dat de platen (aan de onderzijde) op de vloer rusten. Hun gewicht hangt dan niet aan de gipswand, maar rust op de vloer. De overige platen laat je rusten op de platen daaronder. Bekijk wel even of je vloer het extra gewicht van de platen kan dragen; wat dit betreft maakt het weinig verschil of je de platen wel, of niet aan de gipswand laat hangen want het gewicht zal door dezelfde strook vloer moeten worden gedragen.
Als de platen op de vloer rusten, zal er zeer weinig kracht op de gipswand komen te staan. Je zou zelfs kunnen overwegen om op de gipswand eerst nog dun regelwerk te schroeven (er zijn speciale schroeven voor gipsplaten, je boort een gat in de gipsplaat, stopt de plug erin en daar gaat de schroef in waarmee je de lat bevestigt. Daar schroef je vervolgens de ecosorb platen op. Voordeel is dat je naast de 2 lagen nu ook een laag lucht hebt waardoor je geluidsvermindering nog verbetert. Je zou hier ook nog een geluiddempend middel in kunnen doen).
Natuurlijk gaat de dikte van de wand wel af van de ruimte die je in je kamer overhoudt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Prima antwoord, als je de regels verticaal zet, wordt het gewicht beter verdeeld over de wand, buiten het gewicht dat de vloer al draagt. Plussen lukt nog niet helaas.

Andere antwoorden (1)

De gips wand houdt het wel, maar als je de platen op muur zou plakken, ben ik bang dat je stucwerk dit niet gaat houden, en van de muur afkomt.

Dan zit er niets anders op dan te schroeven. Dit kun je het beste op de regels doen die achter het gips zitten. Ze zitten als het goed is om de 40cm. Je kunt ze opzoeken, door op de muur te kloppen, en op het geluid af te gaan. Het zal op die plekken minder hol klinken.