Hoe kan ik herkennen of mijn voorgevel enkelsteens of een spouwmuur is?

Mijn huis (2-onder-1 kap) heeft het bouwjaar 1903, destijds een gebroken kap. In de jaren '60 is de voorgevel omhooggetrokken (gebroken kap werd dus 2 kleine stukjes plat dak en een piek in het midden).

De gevel op de begaande grond komt dus uit 1903, en op de verdieping uit de jaren '60.

Op de verdieping wil ik graag weten of ik iets aan isolatie kan doen, maar ik kom er maar niet achter of het een spouw betreft of niet. Vorige eigenaar van het huis beweert van wel.

Bij het kozijn meet ik een totale dikte van zo'n 19cm. In de badkamer is een roostertje geplaatst die niet naar buiten aansluit. Achter het roostertje zie ik wat metselwerk met aan de achterzijde hout...?!? Zie foto. Deze is door het roostertje heen genomen.

Kan iemand met deze gegevens bepalen wat voor muur dit is?

Vervolgvraag: Is isoleren middels zo'n dik instrijkmiddel (soort Nivea, dat in het begin glanst maar geheel intrekt in de stenen) aan de buitenzijde een interessante optie voor deze gevel?

Bedankt voor jullie meedenken!

Robin.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
13.3K

Antwoorden (3)

het lijkt me dat het deel van je woning uit 1903 geen echte spouwmuur heeft, om meerdere redenen.
1. de muur is echt wel dun (19 cm). IN geval van een spouwmuur moet je rekenen op circa 30 centimeter (2 lagen half steens (dus half zo dik als de steen in de lengte) van circa 10 cm en een spouw van 10 cm).
2. In Nederland is men pas eind jaren 1920 begonnen huizen met spouwmuren te bouwen. Ons huis in Zwolle uit 1937 heeft spouwmuren (buitenmuur is 36 cm dik), het buurtcafe uit 1927 heeft die niet (muren van 18 cm dik, dit zijn 'steens' muren d.w.z. de muur is zo dik als een steen in de lengte.

Als je muur 'enkel steens' is betekent dit dat de laag steen 18 a 19 cm dik is, maar ik lijk op de foto te herkennen dat je muur ' half steens' is, uitleg zie hierboven.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog even dit: het is onwaarschijnlijk dat de verdiepingsmuur wel, de begane grondvloer geen spouw heeft (i.v.m. wat de BG vloer kan dragen). En wat betreft je vervolgvraag: het instrijkmiddel zal geen kwaad kunnen maar of het veel gaat helpen vraag ik me af. Wel kan het een goed vochtwerend effect hebben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ en inderdaad enkelsteens bestaat niet.
steens of halfsteens:
http://www.joostdevree.nl/shtmls/steensmuur.shtml
http://www.joostdevree.nl/shtmls/halfsteensmuur.shtml
Als de muur 19cm is kan het geen spouwmuur zijn. Maar je kunt het ook zien aan het metselverband.
Bij een massieve muur zie je steeds afwisselend een laag stenen in de lengterichting en een laag stenen in de dwarsrichting gelegd, dus afwisselend stenen van ongeveer 21 cm en een laag stenen van 11 cm.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
zoals ik het bezie is het hout van de koker waar je ventilatie inzit dit loopt meestal naar de (kruip) kelder vandaar dat je buiten niks ervan ziet , ik denk eerlijk gezegd niet dat het een spouwmuur is maar je kunt het altijd laten onderzoeken door een specialist op dat gebied, die kijkt dan dmv een gaatje in de muur ( wordt geboord in een voeg) of het een spouwmuur is of niet...