hoe maak ik mijn kelder waterdicht?

Ik heb last van optrekkend vocht in de keldervloer. Vooral in de herfstmaanden, als er veel regenwater valt zie ik het vocht omhoog wellen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Soms bijna onmogelijk en zal je mogen pompen.
http://dry-plan.be/kelderdichting/kelderdrainage/

Antwoorden (1)

Je kunt het proberen met waterglas, over het algemeen is dat afdoende om het probleem op te lossen. Waterglas is te koop bij de bouwmarkt en sommige drogisterijen verkopen het nog.

Toegevoegd na 1 dag:
Ik begrijp nu dat de vloer niet goed aansluit aan de muur, waardoor er lekkage ontstaat (kim lekkage genoemd).
Voor het verhelpen van de kim-lekkage is vaak een combinatie van verschillende methodes noodzakelijk. Allereerst is het verstandig om middels injectering, in zowel de vloer als de wand langs de kim, om zo vochtschermen te vormen tegen binnendringend vocht.
Daarnaast is het noodzakelijk aan de binnenkant van de kelder de volledige kim af te dichten door het aanbrengen van cementmortels met waterkerende toevoegingen (waterglas). Dit kan vaak ook op vochtige wanden en vloeren gebeuren, wel moet de kelderwand schoon, vrij en zo stofvrij mogelijk. Oneffenheden dienen vooraf verwijderd te worden. In verschillende lagen dient de mortel op vakkundige wijze te worden aangebracht. U moet rekening houden met enkele weken drogingstijd. Gezien de waterdampdoorlatendheid van de coatings kan de vochtige muur en vloer ook na het aanbrengen van de afdichting drogen. Gebruik van geforceerde ventilatie is overigens aan te bevelen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit vond ik o.a. op de door jou aanbevolen site "wordt alleen aangeraden bij drukloze verschijnselen, dus daar waar geen drukkend water aanwezig is."
Ik ben bang dat, omdat het water opwelt, er wel degelijk sprake is van waterdruk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Infomeer bij de bouwmarkt op een doordeweekse dag tijdens kantooruren, dan kunnen zij direct contact opnemen met de leverancier en deze, deze vraag voorleggen. Als er echt in korte tijd plassen water in je kelder staan, dan is het mogelijk dat er druk opstaat. Als de vloer alleen nat aanvoelt, denk ik dat je het hiermee op kunt lossen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Veelal komt het grondwater binnen, doordat de vloer niet goed aangesloten is op de muur, waardoor er een opening ontstaat tussen de vloer en de muur.
Als dat het probleem veroorzaakt dan moet dat herstelt worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarschijnlijk zal er geïnjecteerd moeten worden. (ook zelf te doen)
Maar eerst smeren kan geen kwaad en is veel minder werkt en het kost weinig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja Crea, dat zou het kunnen zijn want de vochtplekken beginnen altijd in de hoeken, daar waar, zoals jij zegt, de muur en de vloer samenkomen. Dankjewel (en natuurlijk alle anderen die op mijn vraag reageren)