Hoe lang duurt het om water uit de leidingen te laten stromen bij afsluiten hoofdkraan?

Hoe lang zou dit ongeveer moeten duren? Het betreft een kantoorpand waarbij de kranen op de tweede verdieping zitten en de hoofdkraan op de begane grond. Ik weet niet zeker of ik de juiste hoofdkraan heb, het water blijft minuten lang doorstromen namelijk.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
17.5K

Antwoorden (1)

Een paar minuten kan heel goed. Zelfs in een woonhuis kan het water best lang blijven nadruppelen. Ga je echt al het water (inclusief dat in de radiatoren in de verwarming) aftappen dan maakt dat nog behoorlijk veel tijd extra. Die doorstroomtijd bij het aftappen van het waternet in een pand van meerdere minuten kan best kloppen. bedenk ook dat zich bij het aftappen vaak luchtbellen kunnen vormen. keer maar eens een fles water met een nauwe hals om, het duurt een aantal seconden voordat die leeg gelopen is.

Als het bijv. langer dan 5 minuten gaat duren en je weet zeker dat je water van slechts 2 etages aftapt, zou ik me wel iets gaan afvragen. maar zoals gezegd een paar minuten, waarbij je tijdens het aflopen merkt dat de straal geleidelijk aan minder krachtig wordt, is wel normaal.

Toegevoegd na 1 minuut:
oja wat het aftappen natuurlijk wel bevordert, is alle kranen, ook die boven, open zetten. Als je kranen dicht laat, driegt daar een vacuum te ontstaan wat zich uiteraard wel gaat oplossen, maar het water trekt daar wel echt lastiger vandaan. Dus zorg dat alle kranen boven ook openstaan, voor vlot aftappen!