Kan ik gewoon stucwerk ("gips") in de badkamer laten aanbrengen, daarna latexmuurverf aanbrengen?

ik wil geen tegels, geen beton-cire, maar "gewoon" na het stucen de muren verven. eea in een nieuw te bouwen appartement met beton en gipsblokmuren. kan dat in een vochtige (douche-) ruimte. moet ik dan speciale stuc gebruiken? valt de stuc eraf? gaat de verf bladderen? heb ik straks sneller last van schimmel?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het kan wel, met stuc voor buitenmuren, maar het is niet handig in gebruik. Je zult dan bijv. alsnog een douchecabine moeten plaatsen, want het (gebruikte) douchewater direct op je gestucte cq geverfde muren gaat geheid op korte termijn smoezeligheid opleveren. Tegels (tot ca 180 cm hoogte) zijn veel beter bestand tegen het "douchegebeuren".

Antwoorden (2)

Je badkamer van vloer tot plafond betegelen is zelf erg slecht als het gaat om schimmelvorming. Stuc en pleister zorgen er juist voor dat een badkamer kan ademen waardoor de kans op schimmelvorming juist afneemt. Wil je echter van vloer tot plafond stucwerk op je muren, dan zul je een exterieur kwaliteit moeten nemen. Deze is waterbestendig en zal er niet vanaf bladderen; mits goed voorbehandeld.
Ik zou hiervoor een vakman inschakelen. Niet alleen is stuccen een vak apart, met de waterdichtheid van je badkamer wil je geen risico's lopen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De gipswanden zou je kunnen afwerken met een hiervoor geschikte muurverf voor vochtige ruimte's. Sikkens heeft hier een product voor de Sikkens Alpha humitex SF, onbehandelde ondergrond moet voorgestreken worden met de Alpha aquafix. Ik denk dat dit een mooi product is voor jou badkamer, kijk anders even op de site van sikkens.

Toegevoegd na 2 minuten:
Laat je anders goed informeren bij een verfspeciaalzaak, of laat een schilder komen voor advies en laat het deze dan ook uitvoeren.