Bij ongeveer 54°C gaat kaarsvet smelten. Gesmolten kaarsvet is lichter van gewicht dan vast kaarsvet. Dat komt doordat kaarsvet uitzet bij het smelten. En omgekeerd zal het krimpen bij het stollen.

Zo komt het dat bij het zelf maken van een kaars je na het langzaam af laten koelen van de vorm met vloeibaar kaarsvet een deuk in het oppervlak ziet.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
hte klopt dat het kaarsvet aan de buitenkant tegen de mal aan eerder afkoelt en dus eerder stolt. Maar hoe voorkom je die irritante deuk?
Ik doe nu een restje overhouden en dat later in de deuk gieten, maar het restje koelt nog sneller af, en de kaars smelt dan weer en dan krijg je een nieuwe deuk.
Amadea
8 jaar geleden
Er wordt dan ook aanbevolen om drie keer bij te vullen, zodat je uiteindelijk een zo recht mogelijke bovenkant van de kaars krijgt. Ik vermoed dat het lont te maken heeft met die deuk.
Kaarsvet heeft zoals de meeste stoffen de eigenschap, dat het uitzet als het vloeibaar wordt. Dus krimpt als het vast wordt. vandaar de kuil midden in de kaars. daarom worden kaarsen meestal niet gegoten, maar van binnen uit "getrokken". Steeds weer een koud lont in het kaarsvet dompelen.
(Ter informatie, er zijn maar een paar stoffen, die deze eigenschap niet hebben. Dat zijn: water, Bismuth, Gallium en gietijzer. Door deze eigenschap kun je op ijs schaatsen.)