Is dit asbest?

Zijn de golfplaten op dit schuurtje mogelijk asbest? We weten niet uit welk jaar het schuurtje is.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@vanvlerken, Zo goed als alle huizen van vóór 1984 hebben asbesttoepassingen.
http://www.asbestfeiten.nl/toepassingen Als je het niet vertrouwd kun je het af (laten) timmeren, maar als het gewoon vast zit en met rust gelaten wordt is er verder niet zo heel veel aan de hand, komen er geen vezels vrij. Je zit toch ook niet 24 uur per dag onder het dak van dit schuurtje te ademen.
Dus als je het aftimmert niet in het vermoedelijke asbest timmeren.
Als het heel en onbeschadigd is dan is er niets aan de hand. Asbest kan rustig blijven zitten, zolang je het met rust laat.
De gezondheidsrisico's zijn er pas op het moment dat men asbest verwerkt, bewerkt of verwijderd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
verwijderd = verwijdert
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Op de gok, want lastig van een foto, denk ik van niet:
-De platen zien er nog netjes uit, iets te nieuw voor asbest.
-Ik zie geen vezels bij het schroefgat. Zit er ergens een stukje los?
Dan kan je daarop de aanstekertest doen. Zie hiervoor ook het antwoord van fremar.
Als de vezels wegsmelten is het zeker geen asbest, blijven ze steeds opnieuw opgloeien dan verder laten testen.

Antwoorden (4)

Met het blote oog valt asbest nooit met 100% zekerheid te herkennen. Daarvoor zijn analyses nodig van een erkend laboratorium.
Asbestvezels zijn onbrandbaar:
vezels die blijven gloeien in een vlam zijn wellicht asbest.
vezels die wegsmelten of opbranden zijn geen asbest.
7 jaar geleden
Dit zou heel goed asbest(eterniet) kunnen zijn. Dit is via jouw afbeelding niet exact vast te stellen. Toch zijn er enkele kenmerken:
In de golfplaten van vroeger dienende als dakbedekking, werd veel asbest verwerkt in combinatie met cement. Materiaal met asbest heeft vaak een vezelachtige structuur, wat te zien is op breukvlakken en beschadigingen van het asbesthoudend materiaal.
In onderstaande link zie je voorbeelden over asbest /eterniet.
https://www.google.nl/search?q=asbest+golfplaten&hl=nl&rlz=1T4ACAW_nlNL526NL526&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwiY8Lf4jMDMAhXmCcAKHasoB6YQsAQIQw&biw=1093&bih=476
Vrees dat je toch een gespecialiseerd bedrag zal moeten raadplegen om op asbest te controleren en het verwijderen.

Toegevoegd na 7 uur:
bedrag is bedrijf uiteraard
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Thecis
7 jaar geleden
Om te verwijderen mag je in veel gemeentes zelf een bepaalde hoeveelheid bij de milieustraat / waar dan ook weg brengen mits het goed verpakt is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hier in midden Nederland zijn daar regels voor
http://www.rmn.nl/content/index.php/inwoners/afvalwijzer/asbest
Hoe dat elders geregeld is weet ik niet maar je kunt googelen op asbest aanbieden ( jouw gemeente)
Niet asbesthoudende dakplaten zijn duidelijk te herkennen, dan is er n de tweede verhoogde golf een getal afgedrukt met datum en productie lijn. Bij asbesthoudende platen staan die getallen er niet op.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
zou er geen vergif op innemen maar heb zelf in 1996 een schuurtje afgebroken en opnieuw opgebouwd en toen was het al geen asbest meer.
Deze platen zien er net zo uit...