Hoe moet ik kieren tussen balk en schuurplanken dichten?

Mijn schuur heeft aan de buitenkant verticale planken (10 cm breed) met een naad van 1 cm ertussen (soort rabat). Haaks hierop wil ik een balk voor een afdak maken. Hierdoor onstaan kieren. Hoe dicht ik die?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je kunt er afdeklatten overheen schroeven (wel de kant die tegen het hout komt, van te voren beitsen, of op andere manier afwerken), als dat niet mogelijk is, of niet naar je zin, plaats dan een foto, zodat anderen met ideeën kunnen komen, die passen bij het ontwerp.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het gaat om verticale kieren en horizontale balk
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoe zit de aansluiting van de verticale planken met de dakrand daarboven, of zit dat te hoog om van daaruit iets te maken?
Ik denk aan een plaat tussen de nieuwe balk en de dakrand er boven. Open laten is mogelijk ook een optie, want als je dit niet goed doet is het vragen om rotte plekken. Een andere optie is om de planken in te zagen en de balk dus "in" de planken aan de constructie erachter te bevestigen.
Nu ik dat zeg is dat denk ik de enige manier om een waterdichte aansluiting te kunnen maken, met weinig kans op rot.
Waarschijnlijk ga je dan tussen de planken en de balk ruimte houden zodat het kan luchten. Dus niet kitten. En de balk af laten wateren.

Antwoorden (2)

In de regel worden deze kieren afgedicht met kit. Dit omdat deze felxibel blijven.
Mocht je dat niet mooi vinden qua kleur, dan is er ook een mogelijkheid om zaagsel met houtlijm ertussen te smeren. Door de zaagsel van je planken te gebruiken krijg je na genoeg geen kleur verschil.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De kier tussen de schuur en het afdak wordt meestal waterdicht gemaakt door een zogenaamde loodband, deze wordt met een lijmkit aan de schuur vastgemaakt en dan over op het afdak gelegd. De openingen die ontstaan bij de inspringen van de planken worden dicht gegoten met speciale hars.