Als de sleutel in het slot zit van binnen, is het dan makkelijker of moeilijker voor een inbreker om de deur open te krijgen?

13 jaar geleden
44.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het zelf ook es gedaan en had hem er niet uitgehaald en kon dus zelf niet meer naar binnen komen met mijn sleutel omdat de andere sleutel nog aan de binnenkant zat!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er vanuitgaande dat de inbreker door de deur komt en niet door het (openstaande) raam....

Het beste antwoord

Hangt van de deur af. Veel deuren hebben een glazen deel. In dat geval maak je het de heren/ dames inbrekers een stuk makkelijker, als je de sleutel er in laat zitten. Zij hoeven nu alleen maar het glas in te slaan en kunnen vervolgens met de hand de sleutel omdraaien en dus de deur openen.

Bij een massieven deur zonder glas, kun je gerust de sleutel in het slot laten. Je voorkomt daar mee, dat de inbrekers via een loper het slot openen. Tevens kun je in geval van nood snel de deur openen en zo het huis uit vluchten. In geval van brand bijv. Je hoeft dan niet eerst de sleutel te zoeken.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Het antwoord waar ik naar zocht :)

Andere antwoorden (5)

De inbreker zal moeilijker met een draadje te werk kunnen gaan, de sleutel hindert dat hij er in kan, maar als hij de ruit doorslaat (er van uitgaande dat er een raam in de deur zit) kan hij wel makkelijk de sleutel omdraaien, maar daarvoor dient hij de ruit te breken en kan hij net zo goed de ruit ruit breken en er doorheen klimmen. Dus ik zie geen vergrote risico factor.

IK weet niet hoe de verzekering hier tegenover staat, als je een sleutel in de deur laat zitten, maar ik vermoed dat ze dat niet zien als de deur niet afgesloten, dus als er dan toch word ingebroken ben je nog wel verzekert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je deur een raam heeft, of een raam naast de deur, dan zal de inbreker je dankbaar zijn. Hij hoeft dan met een glassnijder maar een klein hoekje van het raam te breken en zo de sleutel omdraaien. Het scheelt hem/haar veel werk.

Gaat het om een blinde deur, dan zou je de sleutel in de cilinder kunnen laten zitten en hem dan een kwartslag gedraaid, zodat de sleutel er van buitenaf niet uitgestoten kan worden.

Maar onthoud dit, voor de doorgewinterde inbreker zal al of geen sleutel in je deur niet echt een obstakel zijn.
Als men naar binnen wil, dan gaat men naar binnen. Als het niet door je deur lukt, dan zoeken ze wel een andere weg.

Alleen een deur afsluiten heeft in principe weinig zin. Wil je jezelf en je woning tegen inbraak beveiligen, dan zal je alles moeten nakijken en controleren, dus alle hang en sluitwerk e.d. maar dat lijkt me duidelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt altijd geadviseerd ( bijvoorbeeld in die voorlichtingsfolders van de politie) om geen sleutels aan de binnenkant in het slot te laten. Daarom neem ik aan dat het gemakkelijker inbreekt als je ze laat zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat geen sleutels aan de binnenkant van de deuren of ramen zitten. Eén der meest gebruikte inbraakmethoden is het breken van het glas ter hoogte van het slot of van de raamhefboom; wanneer de sleutels op het slot zijn is inbreken bijzonder gemakkelijk, vooral bij draaikiepramen, in mindere mate bij houten (dichte) deuren.

Daarnaast adviseert de politie ook om geen sleutels in deuren te laten om het dieven niet makkelijk te maken. Een inbreker zoekt niet alleen objecten uit waar hij makkelijk in kan, maar ook waar hij makkelijk eruit kan. Als de inbreker achter inbreekt en voor zit de sleutel in de deur, dan kan de inbreker er zowel voor als achter uit als iemand binnen komt.

Dieven kiezen altijd de makkelijkste methode. Dat is meestal niet het slot openen met een lock -picker, dus het laten zitten van de sleutel om dit te bemoeilijken heeft weinig zin. Daarnaast zijn de meeste sloten aan beide kanten te openen ook al zit de sleutel erin.

Ik denk niet dat het bij een houten deur makkelijker of moeilijker is om in te breken door de deur, maar dat het laten zitten van de sleutels het makkelijker maakt om te vluchten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hangt er vanaf of die door de deur binnen wilt komen. Maar als die dat wel van plan is zou ik zeggen; haal de sleutel uit het slot! Als die de sleutel te pakken zou krijgen (bijv. met een ijzerdraad door de brievenbus, of hoe dan ook) kan de deur wel makkelijk worden opengemaakt -tenzij je de deur op de knip zet natuurlijk!-. Maar een inbreker kan natuurlijk ook een ruitje ingooien (begin nou niet met de vraag 'hoe zorg ik ervoor dat een inbreker m'n ruitjes niet ingooit' :P)