Eerst de muren, dan de plinten, maar moeten er ook nog deuren gedaan worden en of kozijnen?
dan eerst kozijnen, deuren en dan als laatste plinten.
van hoog naar laag werken, altijd!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het is lastiger om een muur te verven zonder op de plinten te knoeien, dan andersom. Ik zou dus eerst de muur doen en daarna de plinten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst de muur schilderen en de plinten afplakken op de bovenkant, en daarna de plinten schilderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals mijn schilder dat deze zomer deed: inderdaad eerst de muren en daarna de plinten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je schildert altijd eerst de muren en daarna pas de plinten.
wel alles even afplakken dat scheelt een hoop poetswerk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Staat haaks op bovenstaande, maar eerst de plinten en dan de muur.
Latex is makkelijker van synthetische verf (houtverf) te verwijderen dan andersom. Namelijk direct met water.
Als je de plinten (en eventueel kozijnen) eerst met 'houtverf' schildert, is het niet erg als je de muur een stukje meeneemt. Laat je de 'houtverf' vervolgens drogen, dan kan je de plinten en kozijnen afplakken en de latex er vervolgens strak tegenaan werken.
Eventueel kan je in een tussenbehandeling de naden en kieren nog dicht zetten met acrylaatkit.
Plak de schilderstape onder lichte rek en wrijf goed aan, zodat je een mooie strakke lijn krijgt. Verwijder de tape wel als de latex nog nat / week is.
Een eventuele beschadiging in je houtwerk -die kan ontstaan daar waar onvoldoende gereinigd of geschuurd is- kan je eventueel nog voorzichtig bijwerken met een klein kwastje.

Toegevoegd na 12 minuten:
Nog even over het afplakken:
de ondergrond van plinten en kozijnen is altijd strakker / gladder dan de ondergrond van een muur.
Afplakken van 'houtwerk' geeft daardoor altijd een strakker resultaat omdat de verf dan minder de kans krijgt onder de tape te lopen / vloeien. (latex is ook dikker, dus de kans is kleiner)
Vaak zijn de plinten één van de laatste afwerkklussen, maar je kan ze beter in een eerder stadium schilderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog een goede motivatie van de minner ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben geen minner, maar ik vind het niet mooi als je houtverf op de muren geknoeid hebt, en dit laat drogen en dan latex eroverheen. dat blijf je zien.
en houtverf van de muur wrijven is lastig. dus als je eerst de plinten doet, moet je de muur goed afplakken. als je latex op kaal hout of geverfde plinten knoeit, veeg je het er zo vanaf. gelukkig krijgen wij de plinten los geleverd, en verven we ze tegelijk, om daarna pas de plinten te plaatsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sportief dat je reageert Pokemon.
Maar als je de muren twee maal met een kwalitatief goede latex afwerkt speelt het beschreven probleem niet als je de muur 'een stukje' mee schildert.
Naar mijn mening geeft de door mij beschreven procedure voor een gemiddelde 'thuisschilder' uiteindelijk het beste / meest strakke resultaat, juist omdat bij de afwerking met latex deze eenvoudig met water te verwijderen is.
Het omgekeerde is namelijk dat je synthetische verf knoeit op de latex, wat dan niet te verwijderen is.
Als de vaardigheid er is, verdient het besnijden met de kwast uiteraard altijd de voorkeur. (zie ook reacties van Sjaan) Nogmaals....bedankt voor de reactie
Ik zou ook eerst de plinten doen, omdat je muurverf makkelijk van de plinten af kunt vegen.
Als je het andersom doet, beschadig je je muur als je een beetje gekliederde lakverf van je muur wilt verwijderen. De verf op de plinten moet natuurlijk wel helemaal goed droog zijn voordat je de muren doet.
En ik zou zelf niets afplakken, gewoon een nat doekje bij de hand houden, daarmee veeg je direct, nadat je het stuk muur boven de plint geverfd hebt, de verf van de bovenkant van de plint af. Zo krijg je een heel mooi strak resultaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
probeer uit wat je zelf het handigst vind..die tip over latex verwijderen is idd niet slecht...en vooral niet afplakken..!de verf eronder kan nat blijven en dan heb je echt veeel xtra werk...;
moet er niet aan denken...