Hoe kan ik de druk van mijn leiding verhogen zodat het warme water wat harder door de kraan loopt?

Er komt een zwak straaltje warm water door de kraan, wat kan ik doen om deze straal sterker te maken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
47.4K

Het beste antwoord

Bij de aansluiting op het gemeentenet zit een kraan waarmee je de druk kan verhogen.

ECHTER.. Hou er rekening mee dat het kan zijn dat je leidingen niet berekend zijn op deze hogere druk en je dus lekkage kan krijgen door gesprongen aansluitingen.

Verder kan je kijken of je kraan een zogenaamd percolatortje heeft (Zo'n gaasje). Als dit vies / verkalkt is kan het water er niet door. Ook kan er op de kraan een doorstroom beperker zijn geschroefd.

Tenslotten zit er bij veel kranen een klein kraantje onder de wastafel, welke deels toegedraaid kan zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Je kunt en pompje met een reservoir aansluiten, een zogenaamde hydrofoor. Een pomp alleen is niet genoeg.
Een pomp alleen verhoogt de druk maximaal met 1,5 Barmaar er kmot niet meer water uit. He lijkt een beetje op een tuinslag die sterker spuit, maar wel minder water.
Een hydrofoor werkt wel. Zoek maar op internet op hydrofoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onderzoek eerst WAAROM u weinig opbrengst van warm water heeft. Wellicht is de apparatuur instelbaar.
Bedenk dat u mbt een watermeter deze kunt beschadigen
ivm drukverhoging.
Ten overvloede indien er geen watermeter in het geding is,
dan verhoogt u de druk op de leidingen van uw buren en
is het mogelijk om kranen met beluchters en terugslagkleppen negatief te verstoren met als gevolg dat
water uit de wasautomaat in het drinkwatercircuit komt.
Bij aankoop van een stortdouchegarnituur vergeet men vaak te informeren of deze geschikt is voor de in gebruik zijnde geiser of combiketel. Dan denkt men het eerste aan
de capaciteit van de waterleiding die tekort schiet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als u een boiler gebruikt kan het zijn dat deze teveel verkalkt en ev moet ontkalkt worden
13 jaar geleden
Je zult eerst moeten kijken hoeveel liter water je combiketel levert. De meeste ketels zijn standaard niet voldoende om een ferme warme straal te hebben.
Dan kun je even kijken of er wel voldoende koud water uit de kraan komt. (wel boven kijken want je hebt drukverschil tussen een bovenverdieping en beneden 1 bar per 10 mtr.
Als dan blijkt dat je ketel wel voldoende zou moeten leveren en de koudwaterdruk te weinig is kun je een drukverhogingpomp plaatsten. Deze verhoogt de druk tot 3,5 bar. deze plaats je na de watermeter eigenlijk het best boven bij de ketel daar heb je de minste druk die je wilt verhogen.
Deze pompen zijn beveiligd tegen pendelen en overdruk en 1 richting dus je hebt niets met waterleidingnet voor de meter te maken.
kosten ong. 200 euro

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.warmteservice.nl/product/87652205/ventilatie-pompen/pompen/grundfos-rvs-autom-drukverhogingspomp.do
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De druk in de leiding verhogen gaat niet. Twee mogelijkheden; het warmwaterapparaat geeft niet voldoende warm water afstaat voor de diameter van de leiding of slechts een geringe hoeveelheid warm water afgeeft.
Je zou een doorstroonbegrenzer kunnen plaatsten, het lijkt dan of je meer druk hebt (sterkere straal) maar de hoeveelheid warm water wordt er niet hoger door.
Kijk eens in de specificaties van het warmwaterapparaat v.w.b. capaciteit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik mis is het soort warmwater voorziening dat je hebt.
Bij een geiser is de snelheid waarmee je water kunt verwarmen van belang...het vermogen van de geiser.
Vanwege de legionella bacterie moet de uitstroom temperatuur bij de geiser meer dan ca 60 graad zijn.
De geiser zal derhalve niet meer water afleveren (middels begrenzer) dan dat ie kan verwarmen tot 60. Dit is de meest waarschijnlijke oorzaak voor de lage stroomsnelheid. Slechts een sterk afgeknepen uiteinde kan dan nog wel druk en stroomsnelheid opleveren. Met overigens nog iets minder water per minuut door de toegenomen weerstand.

Een boiler heeft van deze begrenzing geen last.

Daarnaast kan een oorzaak gevonden worden in te dunne heetwater leidingen (indien een boiler aanwezig). Zeker als het stuk leiding vlak bij de kraan een grotere doorsnee heeft als de warmwater leiding waar het water eerder doorheen moest zal de druk en stroomsnelheid afnemen.

Pas als dit allemaal op orde is kun je gaan denken aan drukverhoging met pompen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je straal afknijpt wordt de druk hoger. Je krijgt daardoor dus niet méér water. Denk aan het effect met een tuinslang die je in knijpt. Als de waterleiding van af de geiser of combiketel een doorsnee heeft van 15mm zou u het laatste gedeelte kunnen vervangen door 12 mm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een combiketel hebt kan het zijn dat de afstelling in de ketel niet helemaal goed is die kunnen ze stellen laat dat eens een keer controleren als ze de ketel komen onderhouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de installatie heet dat een leiding verjongen en dat is in diameter doen afnemen, dus steeds dunner (is hogere druk)De druk in de leiding zelf kun je ook met een pomp maar die moet dan of in een circuleersysteem of met een afslaande pomp worden gerealiseerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan zijn dat de hoofdkraan niet helemaal opengedraaid is, heb ik nl. ook gehad!