Kan ik mijn kat alleen thuis laten met het vuurwerk of is dat zielig?

Vanaf 9uur ga ik bij vrienden om het Nieuwjaar te vieren. In de straat zijn ze nu al vuurwerk aan het afsteken en (ik kan het me verbeelden), maar het lijkt als of mijn kat heel nerveus ervan is en hij zit alleen maar wat in zich heen te kijken...
Mijn moeder komt om kwart voor 12kijken naar de kat. Is dat verstandig of kan ik beter bij hem blijven? Want ik vind het zielig als hij alleen bang thuis is....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Je kat zal hoe dan ook bang zijn, of je nu thuis bent of niet. Het verstandigst doe je er aan de gordijnen te sluiten, muziek op te zetten een een lekker fleecedekentje of iets dergelijks op een plekje te leggen waarvan jij denkt dat je poes zal wegkruipen. Het is een rottijd voor de beesten, ik zit met hetzelfde, maar: morgen is het gelukkig over! Fijne jaarwisseling!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

De kat kan best alleen zijn hoor. Als er maar water en een bak is, redt hij het wel. Eventueel maak je het donker, zodat de flitsen niet zo doorkomen.
Waarschijnlijk vind je moeder hem slapend...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee het is niet zielig vind ik.Maar je moet wel zorgen dat ze zo min mogelijk van het geknal merkt.

Misschien kun je de kat bij moeder neerzetten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf heb ik 6 katten en 2 honden. Ik zorg dat de (rol)gordijnen dicht zijn en zet de muziek wat harder. De katten hebben er sowieso geen last van maar 1 van de honden is bang.
Mijn ervaring is dat de meeste katten er niet zo mee zitten als het baasje niet anders doet dan normaal dus geen andere dingen doen zoals extra aandacht geven als het beestje bang is, dat versterkt alleen zijn angstgevoelens.
Als de kat echt bang is zoekt hij wel een beschermend plekje op. Een dekentje extra neerleggen is onzin. De kat heeft allang ergens een veilig plekje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorg dat ie naar een wegkruipplekje kan, bijvoorbeeld onder een bed, bak en voedsel in de buurt gordijnen dicht en achtergrondmuziek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al mocht ik vandaag wat eerder naar huis dan de 21.00 'normaal'- het zou toch al 2 uur donker zijn vóór ik thuis kon zijn. Ik heb vanochtend alle lichten aangelaten en de tv aangezet : die geeft ook een soort 'flikkerend' licht.
Evengoed tijgert mijn kat rond, en ik weet van voorgaande jaren, dat ze 'van de leg is' door de knallen, de flitsen, maar vooral ook voor die kruiddamp, die door dichte deuren en ramen tóch binnendringt, en gevoelige huisdierenneuzen bereikt... (Een hond ruikt zo'n 75 x zo goed als wij, van een kat weet ik het niet precies, maar ook beslist vele malen beter)

Hij zal het beslist leuker vinden als je thuis bent, maar volgens mij is hij niet echt veel minder bang, of jij er bent of niet. De wereld 'voelt' tijdelijk heel onveilig, en ze kunnen geen oorzaak vinden, dus ze worden onrustig en bang.
De mijne gaat bij voorkeur in de badkamer (geen ramen...) op de badmat zitten, waar ze verder nooit zit.
Of onder een rieten bijzettafeltje.
Of ik er ben of niet....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe net als anderen de tv aan, in mijn slaapkamer de radio aan, alle gordijnen dicht en de deur naar de douche op een kier(geen ramen) een poes bivakkeert onder mn bed, eentje woonde vroeger in december in de douche(legde ik een dekentje of handdoek neer, kouwe tegelvloer).
Ik denk dat ze zich het veiligst voelen als ze zelf een schuilplaats kunnen zoeken, bang zijn ze toch.
Toen ik nog een hond had bleef ik thuis, nu ga ik met een gerust hart uit, de katten redden zich wel.
Fijne jaarwisseling!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben sinds vele jaren voor ´t eerst eens thuis met Oudjaar en het viel me op dat mijn kat in de loop van de dag steeds verder wegkroop en een stille plek opzocht. Vooral donker! Ze zit nu nog steeds onder een bed, het knalt hier dan ook alsof er een oorlog is uitgebroken.
Maar onder dat bed voelt een kat zich vast wel lekker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zet de tv aan, het licht aan en de gordijnen dicht. Dit is mijn beste tip, die toevallig ook werkt bij mijn hond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
(Een beetje laat antwoord, maar goed, voor volgend jaar.

Als je je kat echt van streek wilt maken, moet je thuisblijven, je kat opzoeken om te kijken of het allemaal goed gaat en je best doen om hem gerust te stellen. Dat bevestigt namelijk het beeld van de kat dat er iets héél ergs aan de hand is, kijk maar, jij bent (in de ogen van de kat) immers ook van streek! Hoe meer aandacht je eraan besteedt, hoe erger het voor je kat is.

Het rustigst is het voor de kat als je gewoon de gordijnen dicht doet (behalve waar je zelf bent) en ervoor zorgt dat deuren naar verschillende kamers open zijn zodat hij zelf een plekje kan zoeken.

Als je niet thuis bent: dat is niet extra zielig. Als je wel thuis bent: doe vooral normaal. Als jij gewoon met andere mensen kletst en vervolgens wat te drinken uit de koelkast pakt, is dat voor je kat veel geruststellender dan wanneer je half bij hem onder het bed kruipt in je poging dichtbij genoeg te komen om hem ter 'geruststelling' te aaien.