Is narcose gevaarlijk voor een kat met een overslaand hart?

Zojuist bij de dierenarts werd er geluisterd naar het hart van mijn 12 jaar oude kat. Zij hoorde dat het hart veel oversloeg en ook hoorde ze extra hartslagen.
Heel normaal, zei de dierenarts, bij een oude kat.
Maar binnenkort moet deze kat onder narcose.
Kan dit gevaarlijk zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je, Loenie!
Ik vind het ook zo zielig... :(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zal voor je duimen

Antwoorden (3)

ik begrijp je zorgen nyx, narcose is altijd een (klein) risico.
ik denk echter dat je geen keus hebt, als z'n gebit verrot is.
ik denk ook dat de dierenarts het je wel had verteld, als z'n hartje een extra risicofactor was.
bespreek je zorgen met de dierenarts, hopelijk zal hij/zij je gerust kunnen stellen.
sterkte en beterschap voor je beestje!
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, Rieneke! +
Een hartruis komt zeer veelvuldig voor bij oudere katten. Natuurlijk is de narcose een risico, maar dat is het ook voor een gezond jong dier. Nu de hartruis bekend is zal de dierenarts hiermee rekening houden bij de dosering en keuze van de narcosemiddelen. Ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat een oud dier met hartruis overlijdt tijdens een gebitssanering.
Als je exact wilt weten wat het hartprobleem inhoudt en of het misschien mogelijk is deze te behandelen met medicatie, zou je je kunnen laten doorverwijzen voor een hartecho. Een specialist maakt dan een echo van het hart en zal kunnen zien wat het probleem precies is. Wel dikke kans dat het hart is aangetast door juist de verrotte kiezen. De dierenarts zal met deze extra info nog beter weten de risico's te beperken tijdens de narcose.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag aan de DA om voor de narcose een hartfilmpje te maken en dit te laten beoordelen door de cardioloog. Die geeft dan aanwijzingen wbt de narcose om zo min mogelijk risico's te hebben. Zo doet mijn DA dat met met hartpatienten. Bij echte risicogevallen wordt je dan doorgewezen naar een specialist. Het is wel heel belangrijk dat hij aan de tandjes geholpen word, van een verrot gebitje kunnen katten ook hartpoblemen krijgen namelijk en bij een al bestaande hartkwaal is dat dubbel op dan...