Hoe kan ik mijn vogel (een Agapornis, 3 jaar oud) deze dingen afleren?

Mijn vogel bijt de laatste tijd veel en hij wil steeds naar onze kelderkast toe en als hij daar is wordt hij heel agressief. Hoe kan ik hem dit afleren? ( hij kan ook een zij zijn, het is lastig om geslachten te bepalen bij een Agapornis)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat van geslachten bepalen ken ik... Onze Sjaak was echt voor 99,5% zeker een mannetje... Totdat HIJ eieren begon te leggen... Toen bleek het toch een Sjaakelien te zijn :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, Sjaakelien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer begint een Agapornis dan met eieren leggen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij was ze zo'n 2 jaar oud.
Er heeft echter nooit een mannetje bij gezeten, dus na een dikke week hebben we de eieren maar weer verwijderd.

Het beste antwoord

Gedrag bij papegaaien en papegaaiachtigen onderling bekijken is heel interessant.
Wat ze bij elkaar doen als 1 wil bijten is het volgende: de aangevallene geeft een tikje tegen de snavel van de aanvallende. Ja, of hij bijt terug natuurlijk :-)
Wat ik bij mijn papegaai doe als-ie te ver gaat, is waarschuwen met de stem. Werkt dat niet, dan met de nagel een zacht tikje tegen navel of lijf. Soort van waarschuwing is dat. Dat werkt altijd.
V.w.b. de kelderkast: herkenbaar!!! Waarschijnlijk "ziet" hij dat als zijn eigendom, als zijn nest. Mijn papegaai heeft dat bij alle lades ;-) Je kunt het gedrag uiteraard voorkomen door hem niet in de kelderkast te laten. Wil je dat toch toelaten, reageer dan bij agressie met stemverheffing, of gebruik de bovengenoemde zachte tik. Wat in extreme gevallen ook werkt is kort de plantespuit op hem zetten. Dat werkt als schrikreactie.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jaaaaaa, klopt helmaal. Ik heb overwogen om erbij te zetten de plantenspuit hard te zetten en dan een hele korte spuit te geven. Maar dan heb je weer kans dat mensen reageren omdat ze dat zo zielig vinden hahahahaha.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Superleuke dieren zijn het!!
Behalve als ze verknald worden en helaaaaaaas, dat gebeurt zooooo vaak!!

Andere antwoorden (3)

aha, een dwergpapagaai. ik denk dat straffen nogal moeilijk gaat, maar werkt een boze stem opzetten niet gewoon? ik ken er één, en als je boos bent reageert hij daar gelijk op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als hij bijvoorbeeld bijt, moet je boos 'nee' tegen hem/haar zeggen, en laat ook zien/merken dat je boos bent. Zet 'm daarna bijvoorbeeld een tijdje in z'n kooi en besteed er even geen aandacht aan. Nooit terugbijten.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bijtgedrag komt veel voor bij popjes (vrouwelijke vogel) als ze broedneigingen vertonen. Ook de interesse voor een kelderkast kan het willen zoeken naar een holte zijn.

In de natuur maken ze holten door te bijten in vermolmde bomen. Ik heb het sterke vermoeden, dat je het in deze richting moet zoeken. Het is dus niet eerlijk om haar daarvoor te straffen.

Bij sommige soorten agapornissen kan je de geslachten onderscheiden aan de kleur. Een kenner of fokker kan ook door de stand van de bekkenbeenderen te voelen, zeggen of je een popje of een mannetje hebt. Vraag inlichtingen bij de vogelvereniging in je dorp of stad.

Welke soort agapornis heb je?
Ivana
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een fischeri
Ivana
13 jaar geleden
Lees dan dit stukje maar eens over broedgedrag en kijk eens naar die holle bomen. Inderdaad zijn ze uiterlijk niet van elkaar te onderscheiden, wel door bekken inspectie. http://www.parkieten-freaks.nl/index.php/parkietenoverzicht/38-parkietenoverzicht-a/36-agapornis-fischeri?start=3