Waarom wacht mijn jongste katje ( vrouwtje) tot onze oudste kat (mannetje) klaar is met eten voor ze zelf gaat eten?

Ze deed dit nooit eerder, heeft dit toch met rangorde te maken want zij is de brutaalste in huis en probeert de baas te spelen.

Vrouwtje is net 1 en mannetje is net 3

Toegevoegd na 5 minuten:
Misschien leuk om te weten, het mannetje staat op mijn avater!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Zoals hierboven beweerd wordt is een extra voerbakje niet echt nodig. Hiermee zou het zelfs kunnen gebeuren dat een van je katten beide voerbakken gaat leeg eten. Met genoeg voer in de bak blijft er altijd wel wat over voor de andere. Pas als ze gaan vechten bij de voerbak zou ik een extra voerbak plaatsen.

De katten hebben inderdaad ook een rangorde. Het mannetje is de alfa en het vrouwtje is de omega.

Is het vrouwtje gesteriliseerd? Hoe is dit gedrag bij de drinkbak en bij de kattenbak?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat mannetje is duidelijk de baas. Dat vrouwtje probeerd de macht overtenemen daarom lijkt zij aggresiever. Blijkbaar lukt het niet. maar waarom geen 2 bakjes met voer?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leuke kat heb je.
en jou mannetje is de aas, en hij laat via zachte geluiden weten dat mevr niet welkom is tot hij klaar is.
om 2 strijd te voorkomen zou ik samen gaan voeren. dus 2 bakjes meter uit elkaar. katten lossen dit altijd zelf op. dat mevr niet benaderd duid op respect voor het zeggenschap van dhr. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de iets grotere katten (leeuwen en tijgers o.a.) wacht het vrouwtje ook tot het mannetje klaar is. Dat heeft dus met de rangorde te maken.
Niets aan doen dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn advies is ook om twee bakjes met voer neer te zetten. Vooral als je vlees geeft, want anders heeft de kater al het lekkere er al uit gegeten, en blijft het droge vlees over. Het scheelt een hoop stress voor het meisje. Wij doen dat ook met onze drie katten. Ze eten tegelijk, en na een paar minuten wisselen ze van kommetje......en driegangenmenu zal ik maar zeggen....
Het is in ieder geval het proberen waard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze hebben allebei een apart etensbakje en drinkbakje, Eerst hadden ze allebei ander eten wat het best bij de kat past ( hij: outdoor zij: tegen overgewicht na sterilisatie) maar nu krijgen ze allebei hetzelfde omdat ze toch het eten in het andere bakje lekkererder vonden :)