Waarom loopt mijn hond in huis altijd achter me aan??

Als ik even naar de keuken loopt, loopt ze mee, als ik even boven iets moet pakken, staat ze alweer half op de trap, als ik even de tuin in loop etc. Etc. Etc. Ik vind het niet erg, maar vraag me af waarom. Ze staat dan ook heel sneu te kijken. Dit is echt iets van de laatste weken, maar word steeds erger. Ze heeft geen verlatingsangst ofzo gaat ook niet blaffen op piepen. Alleen soms 'zie mijn andere vraag' wil ze niet dat ik het huis uit ga. Maar als ik nu naar boven loop komt ze mee en als ik naar de voordeur loop blijft ze liggen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
23.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
^^ echhtttt he :D!! Ik dacht al zoiets, maar ik dacht misschien heb ik t helemaal mis xD haha

Het beste antwoord

Een verklaring kan zijn, zoals vele andere antwoorders hebben gegeven, dat je hond jou, de roedelleider, volgt. Maar dat hoeft niet ALTIJD, zoals je schrijft. Mijn hond volgt me niet ALTIJD overal in het huis, en ook mijn vroegere honden deden dat niet.
Het zou misschien ook een teken van onzekerheid kunnen zijn van je hond. Maar dat kan ik zo niet bekijken. Is ze all over onrustig als ze je niet ziet? Stel je zou haar op haar plaats op af en blijf leggen, en je gaat naar boven....volgt ze dan toch? Is ze dan onrustig?
Dat ze dan weer niet meegaat naar de voordeur vind ik vreemd.... kan ze je zien als je daarheen gaat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze kan me niet zien als ik bij de voordeur sta. Als ik soms naar boven ga en ik zeg blijf dan komt ze toch heel stiekempjes naar boven in ieder geval tot de helft van de trap, ik hoor dr dan ook echt niet boven komen en sons staat ze gewoon opeens voor mn neus :p haha spooky. Als ze mee loopt naar de keuken dan kan ik haar wel weer naar binnen sturen, maar vaak staat ze dan toch ook weer met dr koppie tussen de deur te kijken (hond is niet erg gericht op eten dus dat is het denk ik niet..) Ik vind t ook niet erg dat ze t doen, maar ja wil dr wel begrijpen snapje??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tuurlijk ;-) Maar tot hoever kan je in dat koppie kijken hè?
Wat ik wel een punt vind is dat je schreef: "Dit is echt iets van de laatste weken, maar word steeds erger."
Vandaar, dat ik die eventuele onzekerheid van haar noemde. Als ze steeds onzekerder gaat worden, dan kan ze probleemgedrag gaan vertonen en dat moet je niet hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou inderdaad!! Goede oplettendheid!! Ze is over het algemeen wel rustig, ze heeft wel als puppy (6mnd is nu 4 en half jaar oud) een kleine (grote!!!) Aanvaring gehad met een trainer op honden school, toen hebben we gedragstherapeut ingeschakeld en daar is ze goed over heen gekomen. Ze is alleen bang voor vuurwerk onweer en alles wat erop lijkt... Verder toppertje!! Ik wil wel weer gaan trainen met haar.. Misschien dat ze daar merken dat ze ergens onzeker over is, ik kan het over algemeen niet merken, wel de momenten dat ze ergens onzeker over is, gister viel er een plank om.... Angsthaas.. Haha ik ben ook wel redelijk in het gedrag van honden, maar dit kan ik toch niet snappen haha.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat dit toch iets is om in de gaten te houden van haar en jij zit er dus naar mijn mening het dichtst bij in de buurt van wat het ook kan zijn. Bedankt:)

Andere antwoorden (8)

ze is vast heel erg aan je gehecht, of ze is bang dat je iets overkomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Honden leven in de natuur in roedels. Daar voelen ze zich veilig. Bij jou in huis vorm jij het enige andere lid van de roedel. De hond voelt zich dus veilig als hij in jouw gezelschap is. Hij wil niet dat je weg gaat, houdt jou in de gaten, volgt jou en zal zich niet op zijn gemak voelen als je weg gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Snuffel
13 jaar geleden
Goed teken!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schattig :)
heel simpel, jij bent de roedelleider.
en die volgen ze en die houden ze in de gaten.
niks aan de hand, is gewoon de natuur van het beestje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn hondje doet dat ook heel erg bij mij, waar ik ook naartoe loop ze loopt me acheterna, maar ik denk dat ht gewoon komt omdat ze heel aan je gehecht is en gewoon wil weten wat jij allemaal doet, een beetje in de gaten houden zegmaar,
je weet in iedergeval wel zeker dat je hondj van je houd :)

Toegevoegd na 57 seconden:
bovenstaande uitleg ^^

Toegevoegd na 1 minuut:
bovenstaande uitleg ^^
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn hondje (8 maanden oud) doet dat ook. Als ik aan de pc zit ligt ze onder mijn bureau. Een hond wil het liefst zijn roedel constant bij elkaar houden. Voelt zich ook het veiligst als ie bij jou is.

Ze weet dat als ik alleen weg ga, dat ze dan thuis blijft en dat is okay, ze blaft dan niet, zeggen de buren. Vreemd bij mij is dat als ik naar de wc ga, dat ze dan zachtjes voor de deur staat te piepen. Terwijl ik dus wel gewoon zonder haar het huis uit kan gaan!

Als je naar de keuken loopt is er altijd kans dat ze iets lekkers krijgt he, brokjes, of een koekje of zo ;-)

Ook kan het een stukje nieuwsgierigheid zijn: Wat gaat ze nu weer doen? Gaan we spelen? Krijg ik iets lekkers?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gek is dat he !! Wij hebben een traphekje en als ik die achten me dicht doe gaat ze met haar voorpoten op de eerste tree staan tot ik weer beneden ben en als het te lang duurt gaatze onderaan de trap liggen, maar als ik de deur uit ga ligt ze op de bank (ja de muts mag op de bank:$) te kijken van och als je maar weer terug bent met het avond eten mag je van mij wel weg gaan haha.
Jij bent de hoogste in de roedel , en de lagere in rang kijkt graag naar wat de leider doet. anti-autoritaire honden lopen ook wel 'ns achter de leider aan , maar ALLEEN ALS ZE DENKEN DAT DE LEIDER HULP NODIG HEEFT . Maar als jij jouw lieverdje buiten de maaltijden wat lekkers geeft , zal ze graag achter je aanlopen . Het nadeel van het geven van lekkere dingen tussen de maaltijden is , dat de hond minder slaapt . Het is dan ook beter om het niet te doen . Of je moet het doen als je na het werk even rustig gaat zitten. De hond herkent dat , en zal dan ook alleen op dat moment bij je komen en onweerstaanbaar lief naar je kijken .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jaa dat onweerstaanbaar lieve koppie ken ik wel :D, ze krijgt eigenlijk tussen door nooit wat, ja 1 x per week misschien. Ze is ook niet echt een eet hond :s haha 9 van de 10 keer moet je 100 x zeggen dat ze moet gaan eten (overdreven) ze houd niet van brokjes haha vlees wel, maar dat krijgt ze alleen als het feest is :D
Het verhaal van de roedel is wel aannemelijk natuurlijk, maar dan vind ik het nog vreemd, dat ze dus wel blijft liggen, indien je naar de voordeur loopt. Zelf heb ik het ook gehad. Mijn hond liep constant achter me aan in huis. Totdat ik er zelf geen aandacht meer aan schonk, haar negeerde, en op het moment dat ze mee wilde lopen, zo getraind, dat ze gewoon moest blijven waar ze was.
Dit is heel gemakkelijk aan te leren!

Misschien heb je wat aan de links.

http://www.hondentraining.nu/hondengedrag.html

http://www.hondengedragsforum.nl/

http://www.dierenforum.nl/forum/viewforum.php?f=8
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die websites zijn wel heel handig!! Super bedankt!! Ik denk dat het trainen opzich wel moet lukken, ze leert heel snel en goed, maar ik vind het opzich ook niet echt erg, we hebben ook een traphekje dus als ze echt nie mee naar boven mag dan doe ik die dicht. Gekke hond ^^
Ze ziet jouw als baas en vindt dat je in een groep hoort een soort roedel ze wil dus aand8 van je