Kan het kwaad dat ons konijn aan al onze plantjes/bloemen knaagt?

Hij eet echt overal aan. Aardbeien, rozenstruik,bloemen...niets is veilig. Ik jaag hem er altijd bij weg (omdat ik niet wil dat de bloemen kapot gaan door hem) maar ik vraag me ook af of hij er ziek van kan worden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6K

Het beste antwoord

Zoals Ed al meldde, tamme konijnen zijn hun oerinstincten op eet-gebied blijkbaar kwijt.
Mijn beestje was vorig jaar bezig zelfmoord te plegen met behulp van narcissen. Gelukkig zag ik het en kon ik de plant nog redelijk uit zijn bek trekken.

Bijgevoegd een link met daarin een (heel groot) aantal voor konijnen schadelijke planten.

http://www.bunnybunch.nl/konijnen/giftige-en-veilige-planten-voor-konijnen.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het is alleen vervelend voor jezelf maar een konijn weet instinctief van welke planten hij af moet blijven.

Toegevoegd na 15 uur:
gezien de andere antwoorden was mijn bron misschien toch niet zo betrouwbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Konijnen weten van nature heel goed wat ze kunnen eten en wat niet. Het is zelfs zo dat als een konijn bepaalde kwaaltjes heeft, hij in het wild precies zou weten welke planten hij zou moeten eten om weer beter te worden. Dat heeft de natuur toch mooi geregeld!
Het werkt overgens bij de meeste dieren zo, ik heb zelf landschildpadden, zij leven voornamelijk van onkruid en verse groenten. Van sommige onkruidplanten weet ik dat ze giftig zijn voor deze beesten, maar het staat wel in m'n tuin. Ze lopen hier met een grote boog om heen! Dus maar lekker laten eten, fijn toch zo'n snoeptuin!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wilde konijnen weten precies wat ze wel en niet kunnen eten, er komen in hun leefgebied maar een beperkt aantal plantensoorten voor.
Tamme konijnen weten niet precies meer wat ze wel kunnen eten en zeker als ze in de tuin lopen waar vaak veel uitheemse planten groeien die ze niet kennen.
Maar ook inheemse planten kan soms een bedreiging zijn voor de konijnen.
Zo zijn er bij mij ooit 3 konijnen gestorven door het eten van boterbloemen!
Maar ook het giftige Jacobskruiskruid wordt misschien gegeten door tamme konijnen.
Ik zou dus maar een stukje afzetten met gaas waarbinnen je konijnen lopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 prima, toch maar het zekere voor het onzekere nemen dan.
als mijn konijn buiten loop kan ik eventueel heel veel plantjes wel hoog zetten. maar de rozenstruik en aardbeienplantjes niet. weet je toevallig of deze slecht zijn voor hem?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rozen en aardbeien vinden ze heel lekker en zijn niet giftig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt!
Als die het blijft doen en het echt irritant en zelfs echt gevaarlijk wordt kun je ergens een hoekje met klaver maken voor je konijn want klaver vinden ze heel lekker
Mijn moeder had dit probleem ook en zij heeft het toen ook zo opgelost en het hielp ook echt gek genoeg.
Dus misschien het proberen waard.
Wel geen rode klaver gebruiken want dat mag je konijn dan weer niet hebben.
Succes ermee !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een konijn leeft van plantaardig voedsel en zal niet ziek worden van dat wat hij in je tuin eet, anders wordt het waneer hij alleen maar sla eet of naar de mc wil .