Hoe knip je de snavel van een grasparkiet?

Ik heb een niet tamme parkiet die een veels te lange snavel heeft. Ik heb echt geen zin om naar dierenwinkel ofzo te gaan omdat hij niet tam is, omdat ik bang ben dat het dan niet gaat omdat ie misschien wegvliegt of gaat flippen. En de reis erheen is zo'n gedoe. Dus mijn vraag is, hoe knip ik dit zelf? Want ik heb ook iets van leven gehoord waar je niet in mag knippen.
Ik hoor het graag hoe dit moet. Een filmpje erbij zou handig zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
14.1K

Het beste antwoord

Het houden van huisdieren is altijd een hoop gedoe!
Indien je dat er niet voor over hebt, kun je wellicht beter geen huisdier houden...

Jij zoekt het hier verder alleen in een symptoom bestrijding. Ik lees nergens dat je de oorzaak wilt aanpakken...

Mogelijk is er sprake van verkeerde voeding of een bacteriële infectie. Er is een oorzaak dat die snavel, waarschijnlijk de bovensnavel te lang is geworden.

Ga je daar liever in verdiepen, en als je dat te lastig is, raadpleeg dan een dierenarts.

En wacht er svp niet te lang mee. Indien die snavel te lang wordt bestaat de kans dat de vogel zijn zaden niet meer kan pellen en dood gaat van de honger...

Leg ook een baksteen of iets dergelijks in zijn kooi, zodat de vogel ook zelf een mogelijkheid heeft om zijn snavel te slijpen.

Okee, nog een antwoord op je vraag: met een nagelschaartje. En heel voorzichtig en slechts een klein percentage van de snavellengte per keer...

``het leven`` waar je over schreef, zit in de nagels...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oke dankjewel.
ik heb het er wel voor over hoor, om naar de dierenarts te gaan. ik geef wel degelijk om hem. maar omdat hij niet tam is ben ik zo bang dat hij wegvliegt ofzo tijdens het knippen. nou de oorzaak is dat hij zijn snavel niet slijpt. ik heb namelijk 2 sepia schelpen in de kooi hangen en hij maakt er geen gebruik van. overigens de andere parkiet wel. maar misschien is dat wel niet de oorzaak maar wat jij zegt, verkeerde voeding of een bacteriële infectie. ik ga met hem naar de arts. oke, maar wat is dat dan in de snavel waar je niet in mag knippen? ik zoek het nog eens op google.

Andere antwoorden (4)

niet gaan knippen, en al zeker niet als je er geen verstand van hebt.
je kan voorzichtig vijlen, gewoon met een nagelvijl.
en dan niet meer zo ver laten komen, maar regelmatig bijhouden.

overigens zou het het allerbeste zijn, als je er even mee naar een dierenarts zou gaan, die heeft vaker met dit bijltje gehakt.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet knippen, maar wel hakken? +
Geef je parkiet een sepiablok in de kooi dan kan hij daar zijn snavel aan afvijlen.
Als hij echt heel lang is ff naar de dierenarts laten afknippen en alsnog een sepiablok geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou heel gauw actie ondernemen want een te lange snavel is levensgevaarlijk voor een parkiet. Hij kan aan de tralies blijven hangen met alle gevolgen vandien. Ga ermeer naar de dierenarts.

Toegevoegd na 25 seconden:
ermeer=ermee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je er geen verstand van hebt, en dat heb je, dan moet je er af blijven; Het feit dat je zegt dat je geen zin hebt om naar de dierenarts te gaan geeft mij niet echt het gevoel dat je veel om het beestje geeft.
De dierenarts of dierenwinkel zijn handige mensen en weten precies wat ze doen hij zal echt niet ontsnappen.

Gewoon even heenrijden en regelen. Voor de vogel en jou veel beter. En de dierenwinkel zal het waarschijnlijk nog gratis ook voor je doen.