Mijn poes heeft last van verschillende kwalen. Ze is sterk vermagerd en plast ontzettend veel. Graag advies!

Er is een te grote schildklier en een hartruis. Het vermoeden is dat ook haar nieren niet in orde zijn. Bloedonderzoek is nodig, maar mijn poes laat zich slecht onderzoeken (krabben, bijten). Gezien haar hart- kloppingen tijdens het onderzoek en duidelijke stress vreesde de dierenarts voor haar leven wanneer ze hiervoor onder narcose gebracht zou worden. Ze krijgt nu sinds 20 juni felimazole 5 mg pilletjes waarvan ik haar de eerste week een halve p. dg. moet geven daarna een hele plus atenolol 25 mg. tabletjes waarvan ze een kwart p. dg. moet hebben. Omdat ze ook begon over te geven en omdat ze zo'n enorme hoeveelheid plast heeft een vervangende dierenarts telefonisch geadviseerd te stoppen met de schildklier tabletjes. Mijn poes is 9 jaar. Ik maak me ernstige zorgen! Haar gedrag is overigens nog wel speels en allert.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

ik denk dat je je katje toch pas adequaat kan behandelen wanneer je precies weet wat er aan de hand is, en daarvoor is toch bloedonderzoek nodig.
mogelijk kan je thuis al een kalmerend middel toedienen, zodat ze niet zo gestresst bij de dierenarts aankomt?
ook vind ik het apart op basis van een hartruis atenolol te geven.
een hartruis hoeft geen hcm te zijn.
maar goed, ik ben geen dierenarts.
mogelijk dat cica hier nog iets over kan zeggen.
misschien is het ook een idee op zoek te gaan naar een dierenarts die in katten is gespecialiseerd.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+je!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan het diabetes zijn, of krijgen poezen dat niet?
Rieneke1
12 jaar geleden
jazeker kunnen katten diabetes krijgen keesje, ook dan vermageren ze, en drinken en plassen ze veel.
maar wat dan ook opvalt, is dat ze ondanks obsessief eten toch vermageren.
over obsessief eten hoor ik de vraagstelster niet.
bloedonderzoek is noodzakelijk, met raden kom je nergens.
Rieneke1
12 jaar geleden
vergeet niet dat natvoer voor 80% uit water bestaat, dus als ze veel natvoer eet, krijgt ze ook veel vocht binnen. atenolol wordt bij mijn weten gegeven bij hcm, oftewel hypertrofische cardiomyopathie.
hcm is alleen via een echo vast te stellen.
maar nogmaals, ik ben geen dierenarts! stuur anders cica even een pb, of ze naar je vraag wil kijken.
zij is een ervaren dierenartsassistente, en de medisch specialiste hier voor dieren.
je vindt haar onder het knopje help, bij de moderatoren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dikke plus weer eens rieneke! :))

Andere antwoorden (4)

Wat voor ras is ze? Als het een Britse korthaar is zou het heel goed een hart- en/of nierziekte kunnen zijn, waaraan mijn eigen poes ook is aan overleden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd, elk ras heeft hier last van. heb een pers met HCM en is nierpatient. bij elk ras kan dit voorkomen.
Een nieronderzoek kan ook zonder narcose plaatsvinden, ze nemen dan wat bloed af en kijken naar de waardes.
Maar als deze klachten echt voortkomen uit nierproblemen is dat slecht nieuws, tegen de tijd dat de kat echt symptomen heeft zoals vermageren, veel drinken en een 'waggelende' manier van lopen is de nierschade vaak al zo erg dat er niet veel meer aan te doen is.

Bel hierover die dierenarts, vraag of hij het verantwoord vind om de kat met de stress van die bloedafname te belasten.

Ik wil je niet bang maken maar het klinkt allemaal vrij ernstig. Gelukkig is je kat speels en alert, dat betekend dat hij zich relatief goed voelt. Veel sterkte en geniet van de tijd die je nu met hem hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas ik ook met mijn kat.
het vermageren en veel plassen zou ook nog kunnen wijzen op suikerziekte. hier kun je daarover veel informatie vinden:

Toegevoegd na 7 minuten:
en als je zin hebt kun je het verhaal van dorus lezen op mijn website
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer dat de dierenarts zich zo laat intimideren door je kat die, zoals zoveel dieren, het gewoon echt niet leuk vindt om onderzocht te worden.
Wellicht is het een idee om thuis van tevoren wat kalmering te kunnen geven ?
Natuurlijk wel iets wat passend is bij haar klachten.
Ik vind dat die klachten ernstig genoeg zijn om goed te onderzoeken.
Heel veel sterkte !