hoe kan ik deze hondentrucjes bij mijn hond aanleren: (zie uitlegen verder aub)

ik wil graag aan mijn hond verschillende trucjes aanleren, weet iemand hoe dat moet? :

*De was in de wasmachine stoppen en eruit halen.

*De post halen (maar hij blaft altijd als hij de post hoort vallen).

* Om mijn benen heen weven, (door mijn benen zigzaggen)

*Dat hij achteruit een rondje om mij heen loopt.

*Dat hij in zijn hokje gaat en zijn deurtje zelf open en dicht doet.

*Op 2 poten vooruit lopen.

Heeft iemand tips dat ik dit kan aanleren?

Alvast super erg bedankt, Eline.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

De enige dingen die haalbaar zijn zijn weaven, achteruit om je heen, en op 2 poten lopen. Bij de rest moet je hond ten eerste heel gefocust en gemotiveerd zijn, en ten tweede moet jij heel ervaren zijn met de clicker en goed zijn in shaping.

Weaven

Je hond begint links van je, je steekt je rechterbeen uit en nodig de hond uit om door je been heen te gaan. Als hij daar is beloon je hem met iets lekkers(Hap slik weg formaat). Steek je linkerbeen uit, lok je hond met iets lekkers en beloon als hij daar is. Herhaal dit enkele keren op een dag. Op de volgende dag herhaal je het nog een keer, de volgende sessie wijs je alleen achter je rechterbeen, en daarna bij je linker been. Hij krijgt de beloning dan uit de hand die je als eerste hebt gebruikt. Vervolgens breid je dit over een week uit tot je alleen nog maar hoeft te wijzen en er uit eindelijk een commando aan koppelt.

Achteruit om je heen

Begin een gesloten ruimte en leer je hond "Back Up". Je kan dit leren door op hem in te lopen en te zeggen "Back Up" en hem dan te belonen. Maar ook door iets lekkers te pakken en het tegen zijn borst te duwen zodat hij achteruit loopt. Zeg steeds Back Up en voeg eventueel een handsignaal toe. Vervolgens, als hij dat onder de knie heeft moet je hem leren cirkelen terwijl hij back up doet, pak weer iets lekkers en duw dat tegen zijn borst, maar deze keer bijvoorbeeld iets naar rechts of links zodat hij meer naar die kant gaat lopen. Als hij pas één hele cirkel heeft gemaakt beloon je hem. Vervolgens ga je ergens staan en doe je precies hetzelfde maar stuur je hem zo dat hij óm je heen loopt in een cirkel achteruit. Koppel er een handsignaal aan en vervolgens een commando.

Op 2 poten lopen:

Hier heb je de clicker voor nodig, leer je hond eerst dat de clicker iets lekkers betekend.
Dit is te ingewikkeld om zo uit te leggen, vandaar verwijs ik je naar een filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=zb3gNEw5YtQ

Leer je hond trouwens éérst om sociaal met alles en iedereen om te gaan voordat je je begeeft op dit terrein!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hoe dan ook, als ik al de reacties lees zinkt me de moed in de schoenen.
Maar vooruit, je zult alle dingen die je wilt leren in kleine stukjes moeten knippen. Daar heb je een zekere mate van inzicht voor nodig.

Je zult je hond eerst moeten leren iets vast te houden, nadat jij het hebt aangegeven. Vasthouden zolang als jij dat wilt. Als je 'los' zegt, zal hij het moeten afgeven. Dat is echter al een tweede oefening.

Als hij nou de was in de wasmachine moet kunnen gooien, zal hij ongeveer 7 losse handelingen achter elkaar moeten kunnen breien en dat kan wel eens 7 weken tijd kosten.

Begin eens met een simpele vast-los. Daarna leg je een sok aan het eind van de kamer, stuurt hem voorwaarts (wat op zich een oefening is) en dan bij "vast" moet hij het oppakken. Vervolgens (nieuw onderdeel) "apport". Bij je brengen, keurig voor gaan zitten en loslaten (afgeven in de hand). Dat zijn dus weer drie oefeningen, die je apart moet aanleren.

begrijp je nu, dat het zeer veel tijd en geduld vergt? Start maar ergens mee en breidt het uit. De ene hond is sneller dan de anderen, maar ga je het overhaasten, dan lukt het nooit of nooit correct.

Sterkte!
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-) als reactie op je eerste zin.
En voor de rest: +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tijd, geduld en enig inzicht in gedrag....:))) +1
De 'handige' dingen zoals helpen met de was en de post halen, kan een hulphond doen, en die wil je niet nodig hebben.
Zelf het deurtje van zijn hokje dichtdoen - sja, als je 'm beloont, wie weet leert ie het dan.
Achteruitlopen en op 2 poten lopen zou ik combineren. Of misschien nog liever: achteruit op 2 poten zigzaggend om je heen met de post richting zijn hok, zich daar opsluiten en treuren om het feit dat ie kennelijk geen lekkere mand heeft en een baasje dat niets van hem begrijpt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!!! :-))))))))))))))))))))))))))))))))))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HAHAHAHAHAHAHAHAHA, mannnn ik kom niet meer bij!!!
ik ben dit helemaal niet gewent van je Hypo! :))))) oh dit is echt een hele grote plus waard !
(ik hoor gewoon een circus muziekje in mijn hoofd nu haha)
verschillende nog wel!!!
als ik jou was zou ik ZELF een trucje aanleren en dat is.... hoe verander ik wat ik verkeerd doe en krijg mijn hond in evenwicht? (zie je andere vraag en vele tips)

een hulphond kan dingen dichtdoen, opendoen, aan/uitdoen, je was in de wasmachine stoppen er deze eruit halen. een hulphond werkt eigenlijk maar met enkele commando's buiten de basiscommando's. (duwen, trekken oa) pups worden hierop geselecteerd, worden al op hele jonge leeftijd gesocialiseerd, vreemden mogen de hond vanaf een maand of 5 niet meer aaien. (je beloont een hond hiermee voor het gedrag wat ie vertoont, dit is aan de baas om te doen want het luister heel erg nauw bij deze honden)
en zelfs voor de basiscommando's word er begeleiding gegeven omdat het zo nauw luistert dus.
kortom (gezien je andere vraag) niet haalbaar.

hulp in de huishouding zou ik dus maar even vergeten, en het lopen op de voorpoten zou ik ook van mijn lijstje schrappen. (al had een kennis van me een chihuahua die dit vanzelf deed tijdens het plassen)

zelf een hokje open en dicht doen lijkt me niet verstandig om te leren (reden kan je vast zelf wel bedenken) dus ook dit van je lijstje doorstrepen dus.

het meest simpele is het zigzaggen door je benen.
nogmaals, gezien je andere vragen is het verstandig om eerst aan je andere problemen te werken. als je dit op de rit hebt kan je een stuk meer met je hond, maar dan nog adviseer ik je om ergens op cursus te gaan want dit ga je met de beste tips van de wereld nog niet redden.

mocht willen weten wat de truck is? paar keer per dag oefenen niet te lang achter elkaar. spelenderwijs, met veel geduld, duidelijkheid en ontspanning, en met beloningen.

voor alle andere dingen zou ik toch gewoon naar het circus gaan. het is wel goed dat je bezig wil gaan met je hond, maar werk eerst aan de basis, dan is elke andere bezigheid goed om de band te verstevigen en is het voor de hond ook erg leuk. het houdt m fris in zijn hoofd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+