Kan je een hamster in een doos houden?

Als je een hamster in een grote plastic doos doet met een deksel en een zachte grond bedekking(en luchtgaatjes), is dat dan een normale kooi voor hem?
Of kan die daar niet tegen ofzo?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Ja hoor, dat kan best zolang de doos maar aan een aantal eisen voldoet. Ten eerste moet de doos groot genoeg zijn. En met groot bedoel ik dan zeker zo'n 80x50 cm bodemoppervlak dus niet een standaard curverdoos of een klein opbergbakje. Ten tweede moet er voldoende ventilatie zijn. Gaatjes in het deksel is echt niet genoeg. Ten derde moet de hamster naar buiten kunnen kijken. Zelfs doorzichtige plastic dozen zijn zelden echt goed doorzichtig. Je kunt uit de zijkant een groot stuk snijden (laat wel aan de onderkant een voldoende hoge rand voor de bodembedekking) en daar volièregaas voor doen. Dan heeft de hamster iets minder het gevoel opgesloten te zitten én je hebt gelijk goede ventilatie.

Een 'echte' hamsterkooi met tralies kan natuurlijk ook maar die zijn vaak echt veel te klein voor een hamster en anders zijn ze weer heel duur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed idee met dat gaas! Bedankt!

Andere antwoorden (3)

Das geen normale kooi. Ze moeten licht hebben en opsluiten in een doos? Kan je beter geen huisdier nemen!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat wordt veel te benauwd. Je kunt beter een echte kooi kopen, het liefst met tralies. Ga anders naar dehamster.nl, daar vind je alle benodigde informatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet in een doos doen dat is zielig! Je moet gwn een kooi kopen zodat je frisse lucht heeft als je geen kooi kan kopen moet je ook geen hamster kopen. Srry dat ik zo fel antwoord maar ti's gwn zielig als je hem in een doos stopt