Mijn hondje word agressief tegen andere honden?

Sins de dood van onze andere hond is ons andere hondje erg agressief tegen ander honden, waar ze eerst mee spelde trekt ze nu haar lipjes tegen op heeft de haren op de rug recht op staan en gaat er echt op af, wie heeft hier ervaring mee en wat doet u er tegen?

ze loopt nooit los

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je Cesar Millan (de hondenfluisteraar) geregeld volgt, zie je dat dit een vaak voorkomend verschijnsel is.

Zodra een hond in het gezin sterft, kan het zijn dat de hiërarchie binnen de "roedel" verandert. In uw gezin was de andere hond vast de leider van de groep en zorgde deze voor rust.

Nu de leider gestorven is, verwacht de overblijvende hond dat de positie van leider ingevuld wordt. Indien u zelf deze rol niet invult en geen roedelleider-functie op zich neemt, zal deze hond zich instinctief genoodzaakt voelen om zelf het leiderschap op te nemen. Dit impliceert het beschermen van het gezin tegen buitenstaanders. Dit kan zich dus uiten als "agressief gedrag" tegen andere honden.

Het beste dat u kan doen is kordaat optreden bij het kleinste teken dat de hond niet de juiste bedoelingen lijkt te hebben tegenover andere honden. Als u kalm blijft en kordaat leiding geeft aan de hond en laat voelen dat u de situatie (met de andere honden) onder controle heeft, wordt uw hond weer even vrolijk en speels als voorheen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan denk ik dat je toch niet consequent en assertief genoeg bent om je hondje aan te pakken als dit nodig is. Let goed op het gedrag van je hondje voordat hij uit gaat vallen tegen een andere hond want juist dit moet je al van te voren aan zien komen en ingrijpen.
Het heeft geen nut om het pas te doen als hij al in de aanval is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bedoeling is niet je hondje te straffen. Enkel op te voeden en het te laten weten dat het leven "oké" is, dat jij de leiding neemt en dat er voor hem gezorgd wordt.
Dus zijn huidige gedrag "corrigeren", niet bestraffen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ 4kantswortel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee straffen moet je zeker niet doen,maar wel laten merken dat je dit gedrag niet tolereert door de aanpak van Cesar op te volgen.

Andere antwoorden (1)

De tijd heelt alle wonden, ook bij honden. Het zal wel even tijd nodig hebben, maar ik ben er van overtuigd, dat als jij consequent blijft omgaan met je hondje, dat zij zal gaan accepteren dat haar roedel is veranderd. Zij zal nu het alfa dier willen worden, ofwel de roedelleider. Ga haar niet extra aandacht geven als ze iets doet wat niet mag, want dat ziet ze als een soort van beloning. Laat haar duidelijk merken dat jij de baas bent en niet zij, dan komt het vast wel goed.