Ratten probleem ineens bijten in oor van andere rat. Hoe komt dit nou ineens? En wat kan ik eraan doen?

Ik heb 2 tamme ratten. De ene is 2 jaar en heeft helaas een tumor. De ander is nog geen 1 jaar. Deze 2 meiden zitten samen in een kooi.

Eigenlijk altijd goed gegaan samen in 1 kooi.
Maar vandaag was het ineens mis.
Me oudere rat van 2 jaar heeft de andere flink gebeten in haar oren.
Nu zijn de oren van onze jonge rat helemaal stuk gebeten.

Hoe kan dit nou zo ineens?
Wat kan ik hieraan doen?

Maar het gekke is zoals nu liggen die 2 weer gezellig naast elkaar.
Ik snap er niks van?!

Wat denken jullie wat de rede zal zijn?

De kooi is ruim genoeg.
En ze worden er ook met regelmaat uit de kooi gehaald zodat ze kunnen loslopen over de bank heen.
Mijn vriend denkt dat het misschien met de tumor te maken kan hebben?

Wat denken jullie?

Ow en wat kan ik op de oortjes doen van me rat waarvan die stuk zijn?

Bedankt alvast!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (3)

Het kan best aan die tumor liggen dat het zijn hersens beschadigd en dat hij nu soortgenoten gaat aanvallen.
Ik zou ze apart zetten zodat je andere rat niet al te veel schade oploopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Hier dacht ik ook aan toen ik het las.
Het eerste waar ik aan denk is dat dieren die zich niet lekker voelen behoorlijk kunnen afreageren op andere dieren (en mensen). Dus medisch. Het tweede is misschien toch een gedragsprobleem.

Medisch is het meest urgent dus:
Ik zou er mee naar een gespecialiseerde dierenarts gaan om te laten bekijken wat er aan de hand is.
Misschien heeft het oude dier wel een toeval gehad, of aanvallen van dementie.

Met betrekking tot het gedrag:
Wat je daarnaast kunt doen is een webcam bij het hok zetten om te monitoren wat er precies voorafgaat aan dat bijten.
Lat die webcam dan de hele dag opnemen, en bekijk later die dag wat er is voorgevallen. Volgende dag hetzelfde verhaal. Totdat je ziet wat er gaande is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je gezien hebt wat er gaande is kun je gaan bekijken wat er aan te doen is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals werk zegt ZOU het zo kunnen zijn dat de tumor inderdaad de hersens heeft beschadigd als het een hersentumor is... anders kan het ook zijn dat de tumor zoveel pijn doet dat de rat het afreageert op de ander. Maar ik zou zéker niet de ratten definitief apart zetten. Ratjes zijn immers groepsdieren (daarom liggen ze ook weer gezellig naast elkaar) en die moet je niet apart gaan houden.
Tijdens de periode van genezing van de oortjes van je jonge rat kan je ze eventueel wel even alleen zetten omdat je anders kan hebben dat je oudere rat gaat likken aan de wondjes of evt zalfjes die je op de oren smeert waardoor het alleen maar erger wordt. De open wonden op de oren moet je vooral goed schoon spoelen en kan je eventueel betadine op doen om schoon te houden zodat er geen onderhuidse infectie ontstaat (in dat geval moet je misschien naar de dierenarts, zie site hieronder over abces). Mochten het droge wonden zijn kan je ze vet houden met vaseline.

Maargoed, ook als je rat geen tumor zou hebben zou ik niet heel verbaasd zijn dat ze een ander haar oor heeft stuk gebeten. Het gebeurt nu eenmaal wel eens tijdens spel of wie weet heeft de jongere rat iets gedaan dat de oudere niet zinde en heeft ze op die manier een 'afstraffing' gehad. Wie weet.. ik zou me in ieder geval niet direct teveel zorgen maken als dit de eerste keer is dat het zo gebeurt. Als het echter gewoonte gaat worden dat je ene rat de andere kapotbijt, dan zou ik ze wel apart plaatsen (en de jonge dan wel een nieuw vriendje geven). Krijgt je oudere rat trouwens pijnstillers tegen de tumor? Zo niet kan je dat natuurlijk eerst ook proberen om te voorkomen dat ze uit pijn de andere rat bijt.