Hoe kom ik op een snelle manier van de kleine vliegjes in de caviakooi af?

Ik verschoon de kooi om de dag,gebruik "kooifris"poeder en houd goed in de gaten of de cavia beestjesvrij is,maar die kleine vliegjes blijven maar komen!!De cavia word gek van dat gevlieg in haar kooi!!!en ik word er ook niet blij van!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
13.2K

Het beste antwoord

Ik had die r.tvliegjes ook en het bleek dat ze in het hooi zaten (misschien als larven die op kamertemperatuur uitkomen). Sinds ik het hooi niet meer naast het caviahok bewaar, maar in de garage, zijn de vliegjes verdwenen.

Succes!
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb de bak met hooi in de schuur gezet en was binnen een paar dagen van die vliegjes af!Bedankt voor de tip!!

Andere antwoorden (7)

Je zal in huis aan het zoeken moeten gaan waar fruitvliegen vandaan komen. Denk aan:

- natte planten
- Vuilnisbak
- Groecontainer
- Fruitschaal

Ze komen NIET uit de cavia bak: Fruitvliegen hebben 9 dagen nodig voor reproductie.

Als dat niet werkt kan je ze wegvangen met een fruitvliegval -zie link-
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vliegen komen veel op groente en fruit af, kan van binnen zijn maar ook uit de groene container van buiten.
haal een kleefrol in de winkel en hang deze er voor nood even neer. Zodat ze voor nu even weggaan, Zoek zelf even de bron waar het vandaan komt.
Als je de cavia bak zo schoon hebt als je schrijft moet dit echt niet kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als het fruitvliegjes zijn, zet dan een schoteltje cointreau neer.
onweerstaanbaar voor ze, zo verzuipen ze op prettige wijze.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mag het alleen Cointreau zijn of lusten ze ook andere likeur? Plus 1 voor de goede tip trouwens, Rieneke!
Rieneke1
14 jaar geleden
perenlikeur vinden ze ook lekker :)
het blijven FRUITvliegjes he ;p
bedankt voor het plusje!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha +1
Als drank te duur is of gewoonweg zonde....kan je ook een schaaltje azijn met een druppel afwasmiddel erbij zetten. Daar komen ze ook op af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ook goed helpt tegen fruitvliegjes: Zet een lege wijnfles neer met een bodempje rode wijn erin. Het zijn ware alcoholisten, dus binnen de kortste keren zitten er een heleboel vliegjes in de fles.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gebruik vliegengaas, hartstikke eenvoudig en werkt super! (heb ik ook voor mijn cavia's die zowel binnen als buiten staan).

Tevens helpt eucalyptus en azijn (niet samen) enigszins tegen allerlei ongewenste gasten. Alleen niet te dicht bij je cavia's zetten, die zijn er ook niet zo dol op.
Inderdaad zoete drank ergens neerzetten, een klein laagje maar, en dat vult zich snel met fruitvliegjes.

Kooifrispoeder e.d. zijn onzin, als de kooi onfris is, moet je de kooi fris maken...en niet poeder eroverheen gooien om de geur te maskeren.
Let op dat de cavia's groente en fruit vaak eten tot het ze op een stukje komen wat ze niet willen eten omdat er poepjes tegenaan liggen e.d., dus haal elke keer het oude ongegeten groente/fruit eruit.

En als je hooi op de bodem legt, vaak verschonen. Als cavia's eenmaal over de hooi hebben heengeplast, moeten ze het niet meer, maar is het wel een broeiplek geworden en schimmelt het gauw. Liefst een hooiruif gebruiken, en een klein hoekje met hooi elke dag verversen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Goed gesproken +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal goed! Als aanvulling: dat poeder is voor je cavia's ook niet zo fijn, ze kunnen er ademhalingsproblemen van krijgen. Wij krijgen het ook benauwd als je allemaal poeder in onze leefomgeving gooit!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk, dat soort dingen zijn gewoon troep ;)
Als je hebt gepoept ga je toch doortrekken, je gaat toch niet poeder eroverheen gooien om de geur te maskeren?
zet een kopje/bakje met azijn op een plekje in de kamer en die vliegjes verdwijnen als sneeuw voor de zon