is mijn parkietje te eenzaam?

ik hoop dat de vraag nu goed is, hij werd net verwijderd, ik heb sinds vorig jaar een parkiet en ze vertelde mij dat het goed alleen kon zijn, maar nu heb ik mijn twijfels, het zit de hele dag te slapen, is het verstandig om er een parkiet erbij te nemen? ik kan niet goed zien of het een mannetje of een vrouwtje is, het neusje is rozig en om de gaatjes is het blauw

Toegevoegd na 2 uur:
mijn parkiet was een mannetje en inmiddels is er een parkietenmeisje bij gekomen, hij is ziender gelukkiger

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Krijg je van mij weer antwoord.
JA! Je parkiet is eenzaam. Een parkiet is niet bedoeld om alleen te zijn. Koop alsjeblieft een maatje voor hem.
Als je wat blauw in de neusdop ziet, is het waarschijnlijk een mannetje, dus dan kun je er gewoon een mannetje bijkopen.
Parkieten zijn erg sociale dieren. Het is erg leuk om te zien hoe twee parkietjes elkaars veren plukken en zo, en op elkaar reageren. Dus als je je parkiet wat geluk wilt geven, koop een maatje voor hem.
Ook al zou het een man/vrouw combinatie worden, dan hoef je niet bang te zijn voor eitjes. Dat doen ze doorgaans alleen als er echt een nestkastje wordt gegeven. In mijn voliere (9 parkieten) zie ik ook nooit eieren terwijl er ruimte en gelegenheid genoeg voor is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dit antwoord is helemaal goed. Parkietjes leven in heel grote groepen en het is een gekwetter van jewelste. Ze zijn ook dol op herrie. Als ik ging stofzuigen werd mijn parkietje altijd superenthousiast.
Als je besluit er nog een parkietje bij te nemen en een van de twee gaat op een gegeven moment dood, wil je misschien niet je hele leven de alleenovergebleven parkiet blijven 'aanvullen' met een vriendje/vriendinnetje. Koop in dat geval dan een spiegeltje; dan wordt ie 'vriendjes' met zijn spiegelbeeld. Je kunt dan natuurlijk ook overwegen om je parkiet aan iemand anders over te doen, aan iemand die al parkietjes heeft zodat ie nooit alleen hoeft te zijn.
Zelf deden we trouwens wel eens de radio voor hem aan als we van huis gingen.
Veel plezier met je parkietjes. Ze zijn zo leuk!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
NOOIT een spiegeltje! Dat is zo zielig! En ook niet zo'n zielig plastic parkietenkoppie dat heen en weer kan gaan als treurige vervanging van een maatje.
Koop er een bij of geef 'm aan iemand met een voliere (als je 'm aanbiedt op marktplaats of parkietensites zijn er heus wel liefhebbers) of geef 'm een gelukkig leven met een soortgenoot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn alleen overgebleven parkietje was dolgelukkig met zijn spiegeltje. Zat er altijd voor te dansen en te kwetteren. Ik ben het met je eens dat het een surrogaat blijft van het echte werk, maar in mijn optiek is het een 'next best' oplossing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bovendien speelde ik zelf heel veel met mn parkiet en dat vond ie echt superleuk. Hij kwam altijd bij me zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel niet dat je slecht voor je parkiet zou zorgen hoor maar een spiegeltje is zielig. Hij gaat dat zien als een andere levende parkiet maar het klopt toch ook weer niet en daar kan hij verstoord gedrag van krijgen. Er zijn gevallen bekend dat de parkiet probeert het spiegeltje te voeren. Dat is toch niet de bedoeling.
Maar ik geef toe dat de meningen hierover verdeeld zijn. Ik zou nog steeds de tweede parkiet aanraden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, spiegeltje is een laatste redmiddel eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Superleuk dat je er eentje bij hebt gezet!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jeetje, ik lees mn reacties over en lees alleen maar 'super'. Daar moet ik dus wat aan doen, haha.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gefeliciteerd met de aanwinst, en ook parkiet gefeliciteerd met de kooigenoot. Leuk he, hoe ze samen doen. Ik kan er eindeloos naar kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaaaaa, dat is ècht genieten hè!!!!

Andere antwoorden (1)

Jouw parkietje is eenzaam als jij of iemand anders niet iedere dag vele uren met hem bezig is.
Een parkiet alleen kan zich met de mens prima vermaken: wordt dan handtam (als je hem dat heel jong leert) en kan zelfs een goeie prater worden.

Maarrrrr, als dat niet gebeurd, dan is je parkietje heel erg alleen en eenzaam. In de natuur leven ze in grote groepen bij elkaar.

Dus: als niemand zich met hem bezig houdt, koop dan alsjeblieft gauw een andere erbij! Ik denk, dat het zeer verstandig is een parkiet te kopen van het andere geslacht. Vooral 2 vrouwtjes bij elkaar geeft vaak vechtproblemen.

V.w.b. het neusje: een pop (vrouwtje) heeft een witachtige/ roze neus en een man een blauwe. Wat jij beschrijft is voor mij een vraagteken....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessant. Wist ik niet van die vechtproblemen bij vrouwtjes. Ik heb altijd alleen maar mannetjes gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Twee vrouwtjes botert vaak niet zo, twee mannetjes wel en een stelletje ook wel. Gemiddeld genomen dan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt: en kennis van me heeft 2 dames bij elkaar gehad (nog heel jong, geslacht was nog niet te zien) en dat was, zacht uitgedrukt, geen succes. Bij navraag bleek, dat dit een vaker voorkomend probleem was. Super om te lezen, Harmien, dat je er een vrouwtje bij hebt genomen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst: wat ontzettend rot voor je!!! Wat ik bedoel met aandacht: met een parkiet moet je echt intensief bezig zijn. De vogel, die alleen leeft, ervaart de mens als zijn partner. Dus als je een parkiet (parkietachtige of papegaai) alleen houdt, dan moet je hem zo jong mogelijk kopen en tam maken. Dan kan hij uit de kooi en bij je zitten. Alleen in een kooitje is dan gewoon zielig.
Je hebt hem dus wel lekker bezig gehouden, en dat is prima, maar waarschijnlijk toch niet genoeg voor hem, omdat hij niet tam is. Althans, dat heb ik begrepen.
Ik denk dus, dat je hier hartstikke goed aan hebt gedaan. Dat blijkt ook wel als ik lees hoe ze nu al met elkaar zijn ;-) Ik hoop voor je, dat de rugklachten snel verminderen en het liefst natuurlijk helemaal overgaan. Sterkte!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is een mogelijkheid voor plaatsen van een foto, maar ik ben een digibeet.... misschien even een parkietenfoto als avatar gebruiken? Ik zou het wel heel leuk vinden om ze te zien!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaaaaaa, schattig! De voorste witste is de nieuwe dame hè? Als je op je avatar klikt, dan ga je naar je profielpagina.
Als je dan wéér op je avatar klikt, dan zie je de foto heel groot ;-))
Digibeet hahahaha, ik heb um ook van een ander hoor! Niet mijn vinding ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee: wij, als digibeten ;-)) onder mekaar, wij moeten mekaar helpen, toch?? Ik heb dit ook zo geleerd, dus nou jij: Stap 1: je klikt op je eigen avatar foto.
Stap 2: je ziet je eigen profielpagina.
Stap 3: je klikt weer op je eigen avatarfoto, rechts boven aan de pagina.
Stap 4: je avatarfoto verschijnt beeldvullend voor je oogkes ;-) Dat is niet altijd zo, soms blijft de foto klein, maar bij jou springen je kippetjes bijna het beeld uit hahahahaha.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk, de foto!
Veel plezier met ze, en ik hoop dat je rug snel opknapt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is je gelukt dus!!! Superrrrrrrr ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eèèèècht wel!!!!!!!!!!!!!!! ;-))))))))))))))))))))))