hoe leer je een kat naar zijn naam te luisteren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
29.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn kat luistert echt naar zijn naam!
Als ik hem roep komt hij aanrennen.
En hij reageert echt op zijn naam,als ik bijv. hallo roep komt hij niet( heb ik echt gecheckt) dus het is behalve de klank van mijn stem, echt zijn naam waar hij op reageert.
Schijnt trouwens wel zeldzaam te zijn , veel mensen vinden het bijzonder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo zeldzaam is 't niet. Dat deden mijn katten ook wel en niet eens alleen bij mij.

Antwoorden (9)

een kat luister eigenlijk niet naar zijn naam maar naar de klank van je stem dus een simpele 2 lettergreep naam is het beste
poe kie of jojo of zoiets
maar zelfs dan blijft een kat eigenzinnig en zal je hooguit maar even zijn aandacht geven.
12 jaar geleden
esth0r
12 jaar geleden
als hij dr zin in heeft!
ik heb mijn katten spelenderwijs geleerd hun naam te kennen, door ze steeds weer bij hun naam te noemen.
veel kletsen dus met je kat, en de betreffende naam vaak gebruiken.
of ze er naar luisteren is vers twee.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahahaha, ach, als het ze uitkomt luisteren ze best hoor =)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn katten luisteren absoluut niet naar hun eigen naam, maar als ik de ene kat roep komt altijd de andere dus ik gebruik hun namen nu verkeerd om, dat werkt prima ;)
Rieneke1
12 jaar geleden
als ik miepje roep, komen ze ook allemaal aangerend, wie weet valt er wat te halen he? :)
maar ze weten hoe ze heten, de lummels.
Als je de naam van de kat zegt de kat recht in de ogen kijken.

Toegevoegd na 24 seconden:
dan weet die dat je het tegen hem/haar hebt en dan zal die daaraan wennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
een kat recht aankijken is geen goed idee.
in kattentaal staat recht aankijken voor een uitdaging van de ander.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zo is dat
Het idee van een simpele naam is zeker waar. Tip: Bij meerdere dieren, geef ze namen die andere klinkers hebben. Dus niet momo en dodo, maar bijv. momo en mimi.

Mijn twee katten hebben het vanzelf geleerd, doordat ik ze bij het aaien bij hun naam noemde, ze riep wanneer ze naar binnen moesten, of wanneer er eten was.

Het is belangrijk dat je voorlopig de naam alleen associeert met LEUKE dingen en lekkere dingen.
Als de kat stout is, gebruik dan nog niet zijn naam, maar zeg 'FOEI'.

Als de kat niet reageert wanneer hij zijn naam hoort, ga NIET de naam schreeuwen.

Een optie hoe je het zou kunnen oefenen:

De eerste drie dagen
Neem iets lekkers in je hand, ga dicht bij de kat zitten of staan, noem duidelijk zijn naam, aai hem en geef hem iets lekkers.

Dus: MINOES (beloning) MINOES (beloning). Dat mag verspreid over de dag zo veel en zo vaak gebeuren als dat je zelf leuk vindt.

Na die drie dagen
Na drie dagen ga je een eindje van de kat vandaan zitten. Als hij al meteen naar je toekomt, mag je zijn naam gebruiken en hem een knuffel, of een aai geven.

Komt hij niet naar je toe, roep dan zijn naam, als hij opkijkt of jouw richting op kijkt laat je het brokje zien.
Ga weer ergens anders staan of zitten en doe dit spelletje opnieuw, de kans is groot dat hij achter je aan gaat lopen. (uiteraard omdat hij weet dat je iets lekkers hebt.)

Volgende stap
Na een dag of 5 ga je in een andere ruimte staan als dat de kat is en roep je zijn naam. Als hij nu vlot naar je toe komt, dan weet de kat dat 'Minoes' betekent: naar jou toe komen.

Ook bij het knuffelen de naam van de kat noemen. Heb geduld, de ene kat is slimmer/gehoorzamer dan de andere kat..
En veel kletsen met je kat is natuurlijk ook gezellig :)

De kat in de ogen kijken, zoals in een ander antwoord genoemd wordt, raad ik je sterk af!
Elkaar strak in de ogen kijken is in kattentaal een zeer agressieve handeling en zal altijd tot knokpartijen lijden. Als je dus als mens voor het eerst een kat tegenkomt, knipper dan uitvoerig met de ogen.
Katten houden er niet van als je ze aanstaart. Dit kunnen ze soms als bedreigend ervaren. Houd dus je ogen half gesloten als je de kat doordringend aankijkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onze kat heeft het voornamelijk geleerd doordat hij al vrij snel door had dat hij op het moment dat haar naam (of de klanken daarvan) genoemd werden dat iets positiefs voor haar betekende: Of geknuffeld worden (ze wil niks anders doen), of ze krijgt eten of op z'n minst aandacht.

Maar het beestje blijft me verbazen. Ik heb heel veel informatie over katten verzameld voordat ik eraan begon en het was erg duidelijk dat je een kat inderdaad niet strak moet aanstaren. Nou is het mooie dat ze daar zelf steeds mee begint. Ik kijk haar vervolgens ook strak aan en dat hebben we wel eens 10 minuten volgehouden. Daarna komt ze naar me toe lopen om kopjes te geven en te te spinnen.

Ze wordt ook nooit kwaad. Zelfs als ik af en toe wat uitdaag om handjeklap te doen gaat dat pootje heel vinnig op en neer maar ze houdt haar nagels nog binnenboord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is meestal als je ze roept dat ze eten krijgen.En ja dan reageren ze maar als je ze roept en ze komen meestal willen ze dan een aai over de bol(aandacht).De manier waarop je het zegt is ook belangrijk(klank).Maar verder blijven het katten he!!Dus ze het leren er zit altijd bij katten wat achter en dat maakt ze nu juist zo leuk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kat zal meer leren dat 'het over hem gaat' door de intonatie in je stem, dat je hem aankijkt en door dit vaak te herhalen zal hij begrijpen dat het over hem gaat.

Grote kans als je een willekeurige naam gebruikt, maar je wel richt tot je kat, en het op precies dezelfde manier uitspreekt als normaal zijn naam, het beestje ook luistert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
door de klank te associëren met wat te eten (dus roepen voor het voeren) en andere leuke dingen. (aanhalen, knuffelen, spelen, een snoepje geven etc.)

garantie geeft het niet helaas. hebben ze geen zin dan hebben ze geen zin, maar bij de voerbak werkt het bij die van mij altijd wel, en dan komen ze zelfs uit hun mandje.

als het kwartje eenmaal valt tussen klank van de naam en de 'beloning' kan je tijd gaan rekken waarin de kat aandacht vast kan houden (kán... het blijven katten)

zo luisteren ze misschien niet alleen als je bij het voer staat (of bv de kast waar het in ligt)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn 2 katten komen altijd meteen naar me toe als ik ze bij hun naam noem.
Ik heb vanaf dat ze jong zijn altijd als ik ze eten ging geven hun naam genoemd ,en daardoor luisteren ze er nu naar.