Hoe groot is de kans dat een jonge poes overlijdt aan een sterilisatie?

Ik heb al gehoord dat poezen sterven tijdens of na de operatie. Maar die krolse kat maakt me gek. :-)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8K

Het beste antwoord

die kans is niet bijster groot.
helemaal uitsluiten kan je het niet, er kunnen altijd complicaties optreden, maar in feite is het een routine-ingreep die zonder problemen hoort te verlopen.

nu je poes krols is zal je even moeten wachten tot het over is voordat de dierenarts kan opereren.
de geslachtsorganen van je poes zijn tijdens de krolsheid extra doorbloed, dus even wachten is het best.

bedenk wel dat met elke krolsheid de kans op mammatumoren op latere leeftijd toeneemt, evenals de kans op suikerziekte.
laat je niet verleiden je poes de pil te geven; de nadelen daarvan zijn nog groter dan je poes krols te laten zijn.
Rieneke1
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als de poes gezond is is de kans op overlijden zeer klein,ik heb het toch nog nooit van geweten.
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoorde het reeds 2x. Mijn vorige poes is op 10 jaar gesteriliseerd, en die is 4 dagen stil geweest. Niet eten, niet drinken, maar ze is goed gekomen.
Ik ken de statestieken niet, maar weet wel dat de kan heel erg klein is. Het is een routine ingreep. Hoewel alle narcose brengt een klein risico met zich mee. Heb vertrouwen in je dierenarts en bespreek je angst.

Toegevoegd na 59 seconden:
kan=kans
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet. Het is tegenwoordig een niet-goedkope, maar wel standaard operatie. Als je bij een goede dierenarts met ervaring dit laat doen is het risico zeer klein dat de kat deze ingreep niet overleeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tijdens de operatie wordt de poes onder narcose gebracht en daar is altijd een klein risico aan verbonden. Het voordeel is dat de poes nooit meer krols wordt en niet aan anti-conceptie hoeft te doen. Dat is beter voor haar gezondheid en voor het poezenbestand. Er zijn al zoveel poezen die noodgedwongen is een asiel zitten.
Bespreek met je dierenarts wat de voors en tegens zijn. Hij kan je ook meer informatie geven over de ingreep en de kleine risicofactor.
Meer info: http://www.dierenkliniekhof.nl/cp.html