Hoe moet ik mijn cavia nagels knippen?

Ik durf het niet zo goed omdat ze spartelen. En hoe moet ik zo'n cavia nagel knipper houden? Horizontaal of verticaal? Liefst met gebruiksaanwijzing ofzo. Niet zeggen dat ik daarvoor naar de DA moet. Kan je de nagels ook vijlen of niet( denk het niet)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je zou de DA kunnen bellen voor uitleg? mss wil ie het wel n keer voordoen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maar om langs te gaan kost het even €50 en voor 2 dus €100 en kan ik het beter hier even vragen
paulus811
12 jaar geleden
Zorg wel dat je een speciaal nagelschaartje hebt. De nagels van een cavia zijn driehoekig en die knip je het best met een tangetje met driehoekknipper.

Het beste antwoord

Op deze video kun je zien hoe je de nageltjes van een cavia kunt knippen. Dan zie je dus ook hoe je de nagelknipper het beste vast kunt houden. Wel is het dus handig om het met zijn tweeën te doen zodat de één de cavia kan vasthouden en de ander zich kan concentreren op het knippen.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik kan niet nog een filmpje toevoegen, maar hieronder staat een filmpje van één iemand die de nageltjes bij de cavia knipt. Maar ik moet er wel bij zeggen dat het een bijzonder rustige cavia is. Maar misschien heb je toch wat aan het filmpje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh echt fijn! Maar heb je misschien ook een filmpje of tips om het in mijn eentje te doen? Mijn moeder vindt ze nogal eng en mijn broertje.. Ja daar heb ik niet veel aan ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je geen vriendin die je kan helpen?
Pas wel goed op dat je niet in het leven knipt en als je het niet durft,kun je het beter door iemand een keertje voor laten doen die het vaker gedaan heeft en weet wat zij/hij doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het helemaal eens met Maria16. Het is toch het beste als je een keer goed kijkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou dank je wel hoor!! Het is gelukt :-) wel met de rustige dus morgen de drukke maar doen :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt :-) het is helemaal gelukt

Andere antwoorden (4)

Het beste is de cavia stevig in een handdoek te wikkelen en dan de nagels verticaal knippen, en je kan ze ook vijlen.. Durf je t niet!! Ga dan even langs de dierenarts want dat kost niet veel .. En zo kan je t ook leren ..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En hoe moet ik ze dan vijlen ? Recht of schuin en in 1 richting of maakt het niet uit?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ De handdoek is inderdaad een goede tip.
Eventueel kunje het ook in de dierenwinkel laten doen. Kost maar ongeveer 2 euro...ik doe het in elk geval wel, ookal weet ik in theorie wel hoe het moet, ik blijf het niet prettig vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok. Dat wist ik niet ;-) maar ik ga het toch naar zelf doen. Ik kan er niet goed tegen als anderen zulke dingen doen omdat ik bang ben dat ze mijn cavia's pijn gaan doen. En als ik het zelf doe weet ik tenminste dat ik ze geen pijn doe ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou inderdaad ook niet naar de eerste de beste dierenwinkel toe gaan om dat te laten doen, al zullen er best wel dierenwinkels zijn waar mensen zijn die het inderdaad goed kunnen. Als je het nog even niet aandurft, lijkt me het zeker de moeite waard om te investeren in een dierenartsbezoekje, zodat de dierenarts het kan voordoen. Een beetje goede dierenarts doet dat graag en € 50,00 per cavia vind ik dan trouwens een absurd hoge prijs. Het is nog geen tien minuten werk. Dat moet goedkoper kunnen.
Gewoon met een tang. Het klinkt heel onaardig maar bij mijn konijn doe ik het ook.Je kan ook speciale scharen kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het staat al in de vraag dat ik zon schaar heb ;-)
Het is heel belangrijk dat de nagels frequent geknipt worden. Als de nagels langere tijd niet geknipt worden dan groeit de bloedlijn steeds dichter naar de punt en zal knippen steeds moeilijker worden. Als er dus regelmatig geknipt wordt dan trekt de bloedlijn zich steeds meer terug richting de teen. Iedere maand de nagels verzorgen is dan ook een goed tijdsbestek.
Als bij het knippen toch de bloedlijn wordt geraakt dan zal de nagel ook gaan bloeden. Het bloeden kan gestelpt worden door de teen in een schaaltje bloem te dopen.

Bij donkere nagels kan je ook met een zaklantaarn onder de nagels schijnen. Zo licht de nagel op en kan je vaak als nog de bloed lijn zien. Hiervoor moet je vaak wel met 2 personen zijn.

Zie het plaatje waar het goed uitgelegt staat. Maar elke dag knippen is te vaak, knip dus ongeveer eens per maand.