Hoe krijg ik mijn hond rustig tijdens het borstelen?

Mijn hond is erg onrustig bij het borstelen. (Helaas zijn we toen hij pup was dit vergeten regelmatig te doen)
Zijn er manieren om hem rustig te laten staan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.7K

Het beste antwoord

ja zeker zijn die er.

laat je hond raggen op een veldje zodat het zijn energie kwijt is. (dat scheel een hoop in de 'strijd')

pak de borstel en roep de hond. gaat ie bewegen en draaien etc corrigeer hem dan aan zijn halsband. NEE, en zet hem waar je hem wil hebben. zorg dat hij blijft zitten (correctie herhalen, bij een 3e keer zeg je geen NEE meer maar corrigeer je enkel met de riem, halsband: kort rukje wel te verstaaan, touwtrekken is een sport voor anderen, het is geen krachtmeting die je aan wil gaan :)

wacht tot de hond rustig is en begin met mer borstelen. gaat ie weer draaien en doen: een correctie.
niet ineens de hele hond willen borstelen, klitten verwijderen, een grote opknapbeurt etc. geleidelijk aan doen.

even de hond borstelen en pas stoppen als het kwartje daadwerkelijk valt: de hond staat toe en verzet zich niet meer. is niet gespannen maar ontspannen.
op dat punt (pos ervering) leg je de borstel weg en masseer je met je handen. kriebelt je hond op een plekje waar ie het fijn vind (pos afsluiten, hond kan het associëren met wat aangenaams)

daarna stop je en roep je de hond: FIKKIE, dát is bráááf! en geef je de hond wat lekkers.
let wel op dat JIJ de persoon bent die aangeeft waneer de hond klaar is, en niet dat de hond gaat aangeven: ja uh, en nu is het wel klaar he?)

oefen dit kort (hond moet wel ontspannen zijn, eerder moet je niet stoppen want dat staat gelijk aan #toegeven#) maar een keer of 2 per dag.

blijf enthousiast (niet streng roepen voordat je hem gaat borstelen want dan kiest ie eieren voor zijn geld)
ziet is de borstel en wil ie niet komen zorg dat de borstel uit het zich is en pak het pas als de hond de riem om heeft en niet meer kan vluchten. laat daarna de borstel zien zodat de hond weet wat er gaat gebeuren (ze houden niet van onvoorstelbare dingen, angstige honden kunnen je hierdoor minder gaan vertrouwen)

geen worstelpartij, niet meer dwang dan nodig is, en geen geforceerde toestand van maken zodat de hond zich in het nauw gedreven gaat voelen.

korte correctie, duidelijk laten merken wat je verwacht van de hond zodat hij dit eerder oppakt en eerder zal ontspannen.

lukt het thuis niet kan je het ook buiten proberen waar de hond wat meer afleiding heeft van de omgeving en zich niet zo op die 'ellendige' borstel kan focussen.

gaat ie liggen (is gewent aan de borstel) roep hem dan zodat ie een stukje vooruit loopt en doe je arm voor zijn achterpoten onder zijn lijf door. zo kan ie niet gaan zitten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
klinkt als een strak plan!
maar hoe kunnen honden nou niet van onvoorstelbare dingen houden ? ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
#PROEST#
.....onvoorSPELbaar moet het zijn dus :) (zoek nog naar een optie die mijn dyslectische acties eruit kan filteren) :-)
Rieneke1
12 jaar geleden
een beloning als je het goed schrijft?
een belgische bonbon of zo?
wel direct belonen he, anders werkt het niet :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@claudia
uiteraard moet je een hond belonen na een half uur (bij wijze van) maar dat lijkt me nogal logisch. (zie tekst) of je nu eerst zegt 'bráááf', eerst op je klicker drukt, met je fisher discs rammelt of wat dan ook vlak voor je een beloning geeft maakt geen zier uit.
een hond kan fastmappen dus op welke manier je hond laat weten dat ie braaf is en hier vervolgens een beloning voor krijgt snapt een hond dat echt wel. bovendien hoeft een beloning niet altijd in de vorm van een brokje (dan blijf je een hond zijn levenlang brokjes geven en kan je belonen met interval wel vergeten)
stembeloning is ook een beloning.
het kan zelfs zonder brokjes, is je hond klaar ga je met hem spelen: ook iets pos dus. als de hond gewend is beloning te krijgen na afsluiting van iets is het geen aanrader om tijdens het borstelen te belonen. (hey, ik ben klaar... en hup je kan weer overnieuw beginnen als je hond nog niet helemaal doorheeft wat de bedoeling is) de correcties (wie zegt dat het veelvuldig is of moet zijn?)zijn om te voorkomen dat een hond in een bepaalde gemoedstoestand komt. (geen strijd, geen struggle, je hangt een hond niet op, rukt hem geen whiplash het kan gewoon heel fatsoenlijk en subtiel) stapje voor stapje dus. (flooding zei je?) flooding kan je enkel toepassen op een bange hond (KAN)het is pure confrontatie met de angst (angst #opwekken# ipv te #voorkomen#)domweg tot de angst verdwijnt.
dus in dit geval een bange hond (waar kan ik dat lezen?) borstelen en borstelen tot ie murw is en niet meer zal reageren. langdurig confronteren 'met' tot acceptatie dát is flooding. bij angst (stél) hou ik het liever bij systematische desensitisatie. daarom het advies: niet de hele hond in een keer willen borstelen, etc etc. flooding is gewoon n.v.t. je overheerst niet, bent niet boos, je reageert adequaat. je overdonderd niet, er is geen sprake van. waarschijnlijk gaat het om geconditioneerd gedrag (zoals in de meeste gevallen) hond is borstelen niet gewent, heeft er op er verkeerde manier kennis mee gemaakt (geen pos associatie), de hond verzet zich, komt er mee weg want men weet niet hoe te reageren, en hup: er is ineens een probleem. maar doorbreekt je dit bepaald patroon, sta je er van verstelt hoe snel het zogenaamde probleem als sneeuw voor de zon kan verdwijnen.

Andere antwoorden (3)

Laat hem zitten tijdens het borstelen en houd hem met 1 hand vast aan zn halsband. Als hij het goed doet geef je een beloning anders niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga een tijdje consequent ELKE DAG borstelen. De ene dag de rug, de andere dag de buik en weer de volgende dag de oren. Op die manier raakt je hond eraan gewent. Laat hem zitten of liggen en beloon je hond wanneer hij in deze positie blijft zitten/liggen. Lekkere snoepjes doen wonderen.

En andere optie is om hem te borstelen als hij eet. Op die manier gaat hij borstelen koppelen aan lekker eten. Ook met deze methode consequent met elke maaltijd borstelen, elke keer een ander stukje huid. 5 tot 10 keer met de borstel eroverheen is al genoeg.

Succes ermee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst is het belangrijk dat je hond het borstelen niet aan iets gaat koppelen. Dus dat betekend: De borstel op verschillende plekken neerleggen, en de hond op verschillende plekken en tijdstippen borstelen. Anders verplaats je het probleem alleen maar.

Zorg ervoor dat je hond goed moe is, zowel mentaal als fysiek. Je kan dus bijvoorbeeld hem laten spelen met andere honden, een balletje gooien, maar bijvoorbeeld ook zoekspelletjes doen.

Leg de borstel in het begin in het zicht neer, zorg ervoor dat de borstel positief wordt. Leg hem bijvoorbeeld op tafel neer en neem je hond mee naar de borstel zonder dwang. Dus niet aangelijnd, wijs alleen naar de borstel. Zodra hij niet mee wilt komen lok je hem met een snoepje naar de borstel toe. Daarna leg je allemaal snoepjes rond en uiteindelijk op de borstel. Verplaats de borstel steeds meer naar je hond toe.

Als de borstel positief is dan haal je de borstel een keer over zijn zij(Niet zijn rug) heen, en terwijl je dat doet beloon je hem. Herhaal dit en breid dit uit tot je overal kan komen met de borstel. Dan alleen belonen als hij totaal rustig is bij het borstelen totdat je helemaal niet meer hoeft te belonen.

Veel succes!