Poes 3 jaar en nu een kater (kitten) of poes erbij?

Kater is overleden, nu heb ik zijn zusje nog. Het was altijd een "bitch" En nu echt heel lief! Ik wil binnekort verhuizen en een nieuwe kat erbij. Kater of poes? En eerst verhuizen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (4)

Ik denk dat het niet veel uitmaakt of je een kater of een poes er bij kiest. Het belangrijkste is dat ze goed met elkaar kunnen opschieten. Ik adviseer je om eerst te verhuizen. Als je eerst een nieuwe kat hebt dan heb je kans dat het zusje boos wordt en haar territorium gaat verdedigen. Na die verhuizing is alles nieuw, voor allebei de katten, want ook het zusje moet je dan de eerste 6 weken binnen houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hey Mamarianne. Dat denk ik dus ook, maar wat adviseer je mij? 2 weken na intrek van het nieuw huis? Of 4 weken? Laat haar ook echt zeker 3 maanden binnen. Denk er toch over om een kater te nemen, die zijn zoooo leuk! Jij denkt dat het geen kwaad kan? Ben er zo onzeker over. Het zusje is nu zo lief, en volgt me overal mee naar toe. Zo was ze voorheen echt nooit. Ben toch stiekum bang dat de band die we nu hebben weer gaat verslechteren....Meerder mensen zeiden al, één kat is toch genoeg?? Maar ik ben meer van hoe meer zielen hoe meer vreugde :P xx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hey Ballon, dus was eigenlijk helemaal niet zo onzeker, maar je had alleen maar even mijn bevestiging nodig. Zie je wel dat je het zelf heel goed aanvoelt? Kijk zelf maar wanneer jij na de verhuizing toe bent aan een extra kat in huis, die je ook nog eens met alle geweld binnen moet houden. Daar krijg je het best druk mee, dus doe dat pas als alle klussers e.d. uit je huisje zijn. Als je je rust weer gevonden hebt, dan kan je gaan uitkijken naar een speelkameraadje voor zusje. Laat dat dus niet bepalen door de weken, maar meer door je situatie. O ja, een poes voelt het aan als je gaat verhuizen. Zorg dat je haar een dag van te voren al opsluit in de badkamer, want anders heb je zo maar kans dat ze op de dag van verhuizing niet te vinden is. ;) Ik spreek uit ervaring. Mijn tweede poes kwam pas aanwandelen toen de verhuiswagen al vertrokken was :)
Als je een kat die niet gewend is alleen te zijn, een nieuw speelkameraadje wilt geven, kun je het beste kiezen voor een kat die OOK gewend is aan andere katten danwel een kitten. Je weet echter nooit van tevoren of het gaat klikken, hoe zorgvuldig je het nieuwe poesje ook uitzoekt. Soms is het ook een idee een (ongeveer even oud of iets jonger) dier uit het asiel 'op proef te nemen' om te kijken of ze goed samengaan. Zolang ze niet vechten is het goed ; het kan soms wel effe duren voor ze elkaar ook echt gaan opzoeken.

Maar ik zou hoe dan ook eerst die verhuizing doen. Dat is voor katten een behoorlijk stressvol gebeuren, en vlak daarvoor de stress van een nieuwe huisgenoot en dan twee katten verkassen is wellicht geen goed idee.
Wel kun je overwegen vrij snel NA de verhuizing een nieuw dier te introduceren, omdat dan toch al alles nieuw is. Het wordt dan meteen hun 'gezamenlijke' huis.

Het geslacht maakt eigenlijk niet zo veel uit, zolang je maar zorgt dat er op een gegeven moment geen jonkies van kunnen komen (tenzij je dat nadrukkelijk wilt natuurlijk).

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kunt natuurlijk ook overwegen géén nieuwe kat te nemen. Een 'solokat' zal zich meer op 'haar mens' gaan richten, en dat kan ook heel leuk zijn, mits je in de gelegenheid bent haar voldoende tijd en aandacht te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hey marleen.
Nee... wil geen jonkies. Heb haar al laten helpen.
Ga het idd doen als "we" er nog niet zo lang wonen, zo dat het idd een gezamenlijk huis wordt.
Bedankt voor je antwoord
je ziet wel vaker dat een kat helemaal opbloeit als de andere kat is overleden.
kennelijk heeft jouw poes het niet bijzonder goed met de overleden kater kunnen vinden.
mocht je er weer een katje bijnemen, let dan op het karakter van de nieuweling; ik zou geen enorm zelfverzekerde kat in huis halen, maar eerder een wat timide kater.
wat je ook nog zou kunnen overwegen is twee kittens: die vormen een leuk setje wat heerlijk met elkaar kan stoeien en dollen, terwijl je poes haar eigen gang kan gaan.
hoe dan ook zou ik wachten tot je gesetteld bent in je nieuwe huis, en de poes ook.
een nieuw huis EN een nieuwe kat is wellicht wat teveel voor je dame.
en ga je voor een jongvolwassen dier, introduceer die dan behoorlijk.
de nieuwe kat hoppa in de huiskamer zetten is niet echt een strak plan.
een eerste indruk kan je niet overdoen.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hey Rieneke.
Als ik ze voor ga stellen moet ik de nieuwe kitten in een box nog in de kamer laten staan. Zo dat mijn oudere kat daar zelf na toe kan gaan. En na een uurtje, het deurtje open doen? Zijn er verder nog dingen waar ik aan moet denken? Nog meer tips? Het is nog niet zo ver hoor, maar tegen die tijd kijk ik nog ff de antwoorden na.
Rieneke1
12 jaar geleden
bij een kitten maak ik niet te veel poespas.
die laat ik eerst op z'n gemak de afgesloten woonkamer verkennen (zet de eerste tijd her en der teiltjes neer bij wijze van bak).
vervolgens zet ik de deur open, en kunnen ze kennismaken.
bij een (jong)volwassen kat is het een heel ander verhaal.
die moet je zorgvuldig introduceren, en dat kan best een week of langer duren.
kijk even op www.kattengedragstherapie.nl
daar vind je onder het kopje 'tips' uitgelegd hoe je het aanpakt.
Toen ik (eigenaar van 2 katten) ging samenwonen met mijn vriendin (ook eigenaar van 2 katten), gingen ook onze katten samenwonen. Wij waren bang dat de twee dominante katten elkaar de tent zouden uitvechten. Dat gebeurde niet maar juist de ondergeschikte katten vochten elkaar de tent uit. Vanuit die ervaring zeg ik niet doen.
Veel later toen een van de twee vechtersbazen elders is gaan wonen hebben wij zonder problemen een zwerfkat kunnen opnemen. Vanuit die ervaring zeg ik wel doen.
Uit jouw verhaal maak ik op dat jouw kat het nu fijn heeft. In het beste geval heb je straks 2 katten die het fijn hebben. In het slechtste geval heb je 2 katten die het rot hebben. Wil jij dat risico nemen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja... het is ook zo moeilijk.
Ik had nooit echt het idee dat mijn poes, en haar broertje het niet goed met elkaar konden vinden. Ze trokken niet met elkaar op maar ook geen ruzie. Ik merk wel dat mijn poes spelen toch leuk vind, ren elke avond trouw met een bal achter haar aan hahahah. In dat opzicht denk ik dat ze een maatje erbij wel leuk zou vinden. Denk anders dat ik maar op de poezenboot ga wonen in Amsterdam. :p bedankt voor je antwoord! En die zwerfkat, had die een milder karakter?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn katten speelden haast nooit met elkaar. Jij hebt het over een maatje terwijl jouw kat het misschien als een vijand beschouwd.
Zwerfkat wist z'n plek, hoewel hij het sterkste en grootste was.