kunnen kippenpoten tegen modder?

in onze kippenren is veel modder in de winter. kunnen de poten van mijn kippen tegen die modder of is dat slecht voor ze?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Antwoorden (2)

modder kan zeker als het gaat vriezen niet prettig aanvoelen voor de poten..
daarom is het beter om de ren van stro of hooi te voorzien zodat t droog blijft..
is ook beter in onderhoud!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kippenpoten kunnen tegen modder, maar niet 24/7 uiteraard.

als er veel modder in het hok is kan je hier zaagsel of stro strooien. echter is dit een tijdelijke oplossing, en niet eenmalig.
blijft de bodembedekking lang vochtig kunnen hier schimmels in komen wat aspergillose kan veroorzaken.
(pootjes van de kip zijn dan wel gezond, maar luchtwegen niet)

dus ook als ze droog zitten als ze op stok zijn kan het gevaar opleveren (ze wroeten de hele dag, dus ook in het schimmelige of modderige gebeuren)

als het echt heel vochtig is en het kippenhok is niet zo groot kan me misschien plakken stro leggen (niet uit elkaar halen) op de plekken waar het echt heel blubberige is.

als je deze regelmatig vervangt door drogge plakken denk ik dat ze de natte periode goed doorkomen. ;-)