Is mijn aquarium groot genoeg?

Mijn aquirium is 30x30x60. er zitten 4 dood normale goudvissen in en 2 kleine goudvissen. Die 4 goudvissen zijn in de loop der jaren gegroeid!

Toegevoegd na 10 minuten:
er zit water in tot bijna aan de bovenkant!

Toegevoegd na 13 minuten:
er zit een pomp in!!! :)

Toegevoegd na 28 minuten:
er zit inderdaad een kap overheen! Ben laatst op die manier die jij beschrijft Aweverink een vis verloren! :( was te laat en vond het vreselijk. heb gewoon zitten janken haahahaha....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oooooooohhhhh!!!! niet leuk als je dat tegen komt , ik voelde mij een hele slechte moeder! maar nou ik het eindelijk eens gedeeld heb moet ik er weer aan denken , ook met een brok in mijn keel < ik had ze ook al bijna 6 jaar) ik heb hem begraven.
lief ! ze hebben een leuk leven gehad!!! denk daar aan!!!

Het beste antwoord

Wat een gezellig verhaal! maar je moet er nou niet meer visjes bij doen ! Wist je dat goudvissen met de kom mee groeien? Dus hoe groter de kom , hoe meer ruimte (als ze niet te veel fam. aan boord hebben?) hoe groter ze kunnen worden! IK zou je wel willen adviseren om er een pomp bij in te zetten , veel plezier er mee!

Toegevoegd na 4 minuten:
Als ik er zóveel water in had zitten dan bestond de kans dat ze úit de kom geraakten" als ze weer eens bommetje gingen doen/spelen , leg er dan iets van gaas over heen! Ik ben eens op die manier 1 kwijtgeraakt , te laat gevonden , dood dus en die andere zag ik het doen en kon ik op tijd terug zetten!

Toegevoegd na 4 uur:
Mijn broertje kwam eens weer op visite en ging bij het aquarium staan , en zei tegen mij wat lief Alex (zus) je hebt hem naam geleerd! (omdat ze vaak hun bekje open doen) Hij heet Wim , dus jouw goudvis heeft vast vaak tegen jouw gezegd ; pap /mam Even een hart onder de riem!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je aquarium is groot genoeg. Hangt er natuurlijk wel vanaf hoeveel water je erin hebt zitten ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens de Vissenbescherming niet.
Volgens hen moet een aquarium voor volwassen goudvissen minstens 250 liter water bevatten, wat neerkomt op een aquarium van bijvoorbeeld 50x50x100. Die van jou bevat maar 54 liter, dus nog geen kwart daarvan.
Als een aquarium te klein is, kan het water te snel vervuilen, te snel warm worden en hebben de vissen te weinig ruimte om het naar hun zin te hebben (ze willen eigenlijk flinke stukken kunnen zwemmen).

"Hoe moeten we dan wel goudvissen houden?
Het uitgangspunt dient te zijn dat goudvissen zoveel mogelijk naar hun aard gehouden dienen te worden. Een flinke, diepe vijver is dan natuurlijk het best. Maar als we ze in een aquarium houden, dan dienen ze, als ze ongeveer 15 tot 20 centimeter lang zijn, wel over tenminste 250 liter water te beschikken. Dat komt neer op een aquarium van 100x50x50 centimeter. Deze standaardmaat werd nog onlangs in het tijdschrift Het Aquarium aangeraden. Dat is wel wat anders dan de piepkleine viskom! Zolang de goudvissen kleiner zijn, kan ook met een kleiner, maar wel rechthoekig aquarium volstaan worden.
Goudvissen zijn sociale dieren en dienen dus niet in hun eentje, maar in kleine groepjes van, volgens deskundigen, ongeveer tien vissen gehouden te worden. Heel belangrijk is verder dat de goudvissen in het aquarium over een interessante, afwisselende omgeving beschikken. Diverse waterplanten, stenen en een zandachtige bodem zijn dan ook absolute vereisten. Goudvissen zwemmen graag in groepjes door het water, waarbij ze voortdurend op zoek zijn naar wat voedsel. Wat ze hierbij heel graag doen is met hun snuit in de bodem wroeten, het zogenaamde grondelen, eigenlijk net zoals varkens dat doen, wanneer ze naar voedsel zoeken. Dit biedt de dieren de noodzakelijke afleiding en beweging en houdt ze psychisch en lichamelijk gezond."